Succesvolle online marketeer kan niet zonder technische kennis

Dennis Paauw — maandag 21 december 2015

Waar denk jij aan bij ‘online marketing’? SEO, SEA of social media advertising? Of je denkt misschien aan Google Analytics, e-mailmarketing of online content management. Maar wat houdt dit allemaal in en wat is er voor nodig om hier succesvol invulling aan te geven? Weinig mensen weten welke technische kennis er precies nodig is om een website optimaal te laten presteren. Terwijl juist die technische kennis en ondersteuning essentieel zijn voor de effectiviteit van alle acties van de online marketeer.

Oplossingen vind je alleen als je weet wat je zoekt

Je droomt van een website die optimaal presteert op mobiele apparaten, goed scoort in zoekmachines… en een goede advertentiecampagne. Maar hoe pak je dit aan? Wil je écht weten hoeveel inschrijvingen een advertentie oplevert, dan moet er een trackingscript geïmplementeerd worden in de code van je website. Wil je een website die optimaal presteert op mobiele apparaten, dan moet je weten dat de website omgezet moet worden naar een responsive of een dynamisch design. En natuurlijk: hoe dat werkt en waarom de ene optie beter is dan de andere. Uit Google Analytics opmaken dat bepaalde pagina’s niet goed functioneren is stap één, de juiste conclusies trekken is twee. Aanpassingen uitvoeren in de code van je website om dit te verbeteren is stap drie. Misschien voor velen nog een stap te ver, maar probeer het eens, wellicht valt het nog wel mee…

Online marketing: alfa of bèta?

Deze technische werkzaamheden, die zo nauw verbonden zijn met het werkveld van de online marketeer, liggen traditioneel gezien bij de programmeurs. Als er bij de verantwoordelijke al kennis is van online marketing, dan hebben deze werkzaamheden vaak niet de focus. Wij pleiten daarom voor een nauwere samenwerking tussen online marketeers en IT-professionals. Zij ondersteunen elkaar en zijn op de hoogte van technische mogelijkheden en implicaties. Zo kan alle aandacht uitgaan naar échte verbetering.

Méér technisch onderlegde marketeers

Niet één situatie is hetzelfde. De ontwikkelingen staan nooit stil en juist daarom worden onze online marketeers voortdurend ondersteund door een team van ervaren techneuten (die u zelf niet in huis hoeft te hebben). Wij gaan voor het continu verhogen van de standaard en pleiten voor het uitbreiden van de verantwoordelijkheden van de online marketeer. Want dat maakt van onze online marketeers échte online marketeers.

Online Marketeer
Delen via

Dennis Paauw

Alles wat met digitale media te maken heeft, geeft hem energie. Hij kent alle ontwikkelingen in zijn vakgebied zodat hij voortdurend verrassende oplossingen bedenkt. Zijn doel: samen met klanten kansen zien én pakken. En als hij te snel praat, zeg het gewoon!