Succesvolle nieuwsbrief versturen middels een A/B-test

Isabeau Brinkman — maandag 6 november 2017

Een nieuwsbrief versturen naar (potentiële) klanten is toch ouderwets? Het klinkt misschien ouderwets, maar de nieuwsbrief maakt een enorme comeback. Er zijn verschillende e-mailmarketing trends gesignaleerd, waaronder marketing automation, interactieve nieuwsbrieven met een hamburger menu of carrousel en gepersonaliseerde nieuwsbrieven waarbij de content volledig is afgestemd op de ontvanger. In het laatste geval is Albert Heijn een goed voorbeeld: op basis van je aankopen met je bonuskaart stuurt Albert Heijn wekelijks een e-mail met gepersonaliseerde aanbiedingen. E-mailmarketing is terug van weggeweest!

Nog even de voordelen van e-mailmarketing op een rijtje:

  • Het is relatief goedkoop per ontvanger
  • Je kan snel inspelen op de actualiteit
  • De resultaten zijn direct meetbaar
  • Je kan per doelgroep of zelfs per persoon relevante content sturen

Tips nieuwsbrief versturen

Maar wat is de gouden tip voor een succesvolle e-mailcampagne? Op internet zijn er veel tips te vinden over de beste dag voor het versturen van een nieuwsbrief tot de meest gebruiksvriendelijke template. Deze tips kunnen inderdaad voor een boost zorgen, maar het antwoord is eigenlijk: het uitvoeren van A/B-testen.

Ieder bedrijf is anders: een andere doelgroep, een ander doel, een andere branche en een andere manier van communiceren. Daarom moet je niet zomaar testresultaten van anderen klakkeloos overnemen, maar test het zelf. Door te testen kun jij erachter komen wat wél of juist niet werkt bij jouw ontvangers.

A/B testen, hoe werkt het?

A/B-testen is een onderzoeksmethode voor het vergelijken van twee nieuwsbrieven om te ontdekken welke nieuwsbrief het meest wordt geopend of de meeste conversie oplevert. Bij een A/B-test worden je ontvangers in twee groepen verdeeld (50/50).

ab test nieuwsbrief

Door A/B-testen uit te voeren krijg jij beter inzicht in jouw (potentiële) klanten: hoe reageren of acteren zij op bepaalde onderdelen van jouw nieuwsbrief? Met deze waardevolle informatie kun jij een succesvolle nieuwsbrief versturen wat kan leiden tot een hogere openingsratio, meer verkeer naar je website en/of meer conversies.

A/B testen, waarop toepassen?

Je kunt op verschillende onderdelen in een nieuwsbrief testen. Hieronder deel ik vier verschillende mogelijkheden voor A/B-testen.

1. Onderwerpregel
Om te voorkomen dat je nieuwsbrief niet in de prullenbak verdwijnt, moet je je nieuwsbrief een pakkende onderwerpregel bevatten. Het beste kun je inspelen op de behoeften van je doelgroep (je weet wel ... de piramide van Maslow). In de onderwerpregel kun je inspelen op angst, hebzucht, status of ontplooiing. Verder kun je ook A/B-testen met:

  • Het personaliseren van de onderwerpregel
  • De lengte
  • De call-to-action
  • Het gebruik maken van symbolen
  • Het toevoegen van een preheader (ook bekend als snippet)  

    ab test nieuwsbrief


2. Afzender
Behalve de onderwerpregel en preheader is de naam van de afzender  ook van invloed op de openingsrate. Dit draagt namelijk ook bij aan de eerste indruk van de ontvangers.

Je kunt testen met een standaard afzender (Online Marketeers) en een persoonlijke afzender (Isabeau van Online Marketeers). Steeds meer bedrijven gebruiken een persoonlijke afzender, want het zorgt voor een persoonlijke touch en wekt vertrouwen bij de ontvangers. Uit de A/B-test zal blijken bij welke afzender de nieuwsbrief het meest wordt geopend.

3. Timing
Timing is everything! Het versturen van een nieuwsbrief op de juiste dag en tijdstip kan van grote invloed zijn op de openingsrate en conversies. Op internet zijn er veel infographics  en blogs te vinden over de beste dag en tijdstip om een nieuwsbrief te versturen.

Het tijdstip waarop men een nieuwsbrief leest verschilt per persoon. Sommige lezen tijdens het ontbijt een nieuwsbrief, terwijl anderen ’s avonds op de bank een nieuwsbrief lezen. Maar is dit ook van toepassing op jouw ontvangers? Dit kun je het beste zelf onderzoeken ... door A/B-testen uit te voeren.

4. Content
Als je nieuwsbrief wordt geopend dan wil je natuurlijk dat jouw ontvangers gaan converteren. Hierbij zijn meerdere factoren van invloed: de look & feel, de indeling, de lengte, de leesbaarheid, de afbeeldingen, de gebruiksvriendelijkheid, de call-to-actions etc. Om erachter te komen waardoor jouw ontvangers gaan converteren kun je gaan starten met A/B testen.

Bijvoorbeeld met de kleur van de call-to-actions in je nieuwsbrief. Vaak worden buttons ontworpen op basis van je huisstijl: blauwe huisstijl, dus blauwe call-to-actions. Maar voor hetzelfde geldt converteert je doelgroep beter als je een andere kleur, bijvoorbeeld paars, hanteert. Welke kleur zorgt dan voor de meeste kliks?  

ab test nieuwsbrief

Aan de slag met A/B-testen

Het toepassen van A/B-testen helpt je om jouw doelgroep beter te leren kennen. Ga aan de slag met bovenstaande testmogelijkheden en kijk wat het beste werkt voor jou en jouw doelgroep. Het kost meer inspanning, maar... het kan je ook meer conversie opleveren. Toch geen tijd (of zin) om A/B-testen uit te voeren? No worries, ik help je graag! Neem vrijblijvend contact op.  

Download whitepaper

Delen via

Isabeau Brinkman

Creatief met woord en beeld en focus op het vergroten van conversie. Met een goede content strategie wekt Isabeau nieuwsgierigheid, deelt ze kennis, stimuleert ze interactie en creëert ze vooral waarde! Om dat te bereiken verdiept Isabeau zich natuurlijk in jouw organisatie, bedrijfsstrategie, markt en concurrenten. Maar nog belangrijker: zij weet als geen ander in de huid van jouw belangrijkste klanten en andere stakeholders te kruipen. Als marketeer gaat zij voor het totaalplaatje en helpt je graag met de mogelijkheden in multichannel marketing.