5 social media tips om écht op te vallen [Infographic]

Nikki Quite — vrijdag 19 januari 2018

Facebook groeit met 100.000 Nederlandse gebruikers per maand, het aantal Instagrammers is in minder dan een jaar verdubbeld en al ruim 6 miljoen Nederlanders zijn inmiddels in het bezit van een LinkedIn-account. Dit blijft niet onopgemerkt door bedrijven: inmiddels is social media niet meer weg te denken uit de marketingmix en worden de kanalen strategisch ingezet om (potentiële) klanten te bereiken én zelfs conversies te genereren.

De beste social media strategie voor jouw doelgroep

Om als bedrijf op social media zichtbaar te blijven is het belangrijk om consequent interessante content te delen met volgers. Zo vergroot je als bedrijf je online autoriteit én bouw je aan een community van fans. Het belangrijkste ingrediënt hiervoor is relevantie en kwaliteit, maar weten hoe, wanneer en hoe vaak je posts moet delen is ook essentieel om te zorgen voor een groot bereik en een hoge betrokkenheid bij jouw doelgroep.

Natuurlijk is het geen one size fits all. Elke doelgroep is anders en de beste manier om erachter te komen wat de beste social media strategie is, is het testen van plaatsingen op verschillende tijden en dagen. Maar ben je net begonnen? Dan dienen deze richtlijnen als een goed startpunt als je op zoek gaat naar wat het beste werkt voor jouw bedrijf!

1. Post op het juiste moment

Zoals Isabeau in haar blog over e-mailmarketing al benadrukte; timing is everything. Dit geldt ook zeker voor het delen van social media posts. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat het daadwerkelijk verschil maakt als je content op de juiste momenten deelt. Zo presteren B2B bedrijven beter tijdens kantooruren, B2C bedrijven beter in het weekend en kun je als bedrijf op Facebook het beste ’s avonds posten omdat er dan weinig concurrentie is van andere bedrijven.

2. Wees actief

Wil je top of mind blijven bij jouw doelgroep? Blijf dan continu actief op je social media kanalen. Doe je dit niet, dan zorgt het algoritme van de platformen ervoor dat je minder zichtbaar wordt. Zaak dus om met regelmaat te posten, maar wél met de juiste frequentie. Voorkom ‘overkill’ aan content en zorg ervoor dat de posts die je plaatst van hoge kwaliteit zijn. Op LinkedIn is één relevante post per dag namelijk al meer dan voldoende.

3. Gebruik effectieve hashtags

Facebook
Het gebruik van hashtags is laag onder Facebook-gebruikers, maar interessant voor merken. Wil je gebruikmaken van hashtags op Facebook, zorg dan dat je inspeelt op trending topics en zoek naar hashtags waar mensen over praten om op te vallen.

LinkedIn
Bij de Engelse versie van LinkedIn is het al mogelijk: op basis van hashtags zoeken naar onderwerpen waar je naar op zoek bent. Voeg dus relevante hashtags toe aan je posts, zodat geïnteresseerde gebruikers je content gemakkelijker kunnen vinden.

Twitter
Zoek naar de juiste hashtags op Twitter om er zeker van te zijn dat ze bestaan en goed passen bij je vakgebied. Wordt er nooit op gezocht? Kleine kans dat deze hashtag dan iets voor je doet. Heb je nog genoeg tekens over, plaats de hashtags dan achter de tekst. Good thing dat je sinds kort tweets kunt opstellen met maar liefst 280 tekens!

Instagram
Dankzij een update is het bij Instagram voor gebruikers nu mogelijk om ook hashtags te volgen. Om je zichtbaarheid te vergroten bij (potentiële) nieuwe volgers en klanten is het aan te raden om naast de hashtags in de post, in de reactie ónder de post nog 10 tot 20 hashtags toe te voegen. Voordeel bij Instagram is dat je bij het opstellen van een hashtag precies kunt zien hoe vaak hierop gezocht wordt – ideaal om je keuze op te baseren!

Pinterest
Pinterest raadt haar gebruikers aan om relevante en actuele hashtags toe te voegen aan pins. Gebruikers kunnen zoeken op bepaalde hashtags waardoor ze bij jouw pins uit kunnen komen. Het gebruiken van hashtags bij Pinterest is een nieuwe manier om gebruikers te bereiken die geïnteresseerd zijn in jouw content.

Google+
Voeg hashtags toe aan je Google+ posts om te zorgen dat mensen jouw content gemakkelijker kunnen vinden. Gebruik er niet meer dan drie en kies termen die relevant zijn voor de gebruiker.

4. Zorg voor een goede berichtlengte

Size does matter! Op elk social media kanaal geldt een optimale berichtlengte. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar over het algemeen zorgt het gebruik van het juiste aantal tekens voor een hogere betrokkenheid en meer interactie. Uiteraard is dit afhankelijk van de verwachtingen en wensen van jouw doelgroep, dus blijf testen om te zien wat goed werkt bij jouw social media posts.

5. Plaats afbeeldingen in het juiste formaat

Weet jij al wat de juiste Facebook afmetingen voor posts zijn? Door het toevoegen van afbeeldingen aan je social media posts maak je je boodschap aantrekkelijker en duidelijker. Tweets met afbeeldingen krijgen bijvoorbeeld 18% meer kliks dan tweets zonder afbeelding. Posts op LinkedIn met afbeelding hebben zelfs 98% meer kans op interactie. Daarnaast is het belangrijk dat mensen jouw beeldtaal op elk kanaal herkennen. Op deze manier kun je je onderscheiden van concurrenten en écht impact maken met social media. Plaats daarom altijd afbeeldingen in het juiste formaat om ze zo optimaal mogelijk weer te geven.

Infographic: social media cheat sheet

Deze social media cheat sheet geeft je alvast een goede start van je social media strategie. Toch behoefte aan wat extra ondersteuning op het gebied van social media? Wij sparren graag met jou over alle manieren om jouw posts te optimaliseren!

Download whitepaper

Delen via

Nikki Quite

Als social media expert onmisbaar in ieder team. Weet vanuit het merkperspectief een sterke contentstrategie op te zetten en te vertalen naar de juiste campagnes, met een focus op conversie. Doet dit gestructureerd, accuraat en gericht op de (middel)lange termijn. Het opzetten van een social media kalender met onderscheidende content, videomarketing als leadgenerator of emailmarketing en bloggen; Nikki kent de do’s en dont’s met een eigenzinnige aanpak en benadering.