Pas gestart met de inzet van social media? Zo word je social media koning!

Marleen Arts — woensdag 22 februari 2017

Social Media is misschien wel de meest krachtige manier om in contact te komen met jouw doelgroep. Het biedt een groot bereik voor relatief weinig kosten. Toch blijkt de inzet van Social Media bij veel bedrijven een ondergeschoven kindje. Vaak weet men ook niet waar te beginnen. Daarom geef ik hierbij wat tips en trics die je gaan helpen om Social Media in jouw voordeel te laten werken!

Tips top 10

1. Absolute regel nummer 1 is ‘audience first’! Zorg dat de dingen die je deelt interessant zijn voor je volgers. Verplaats je in hen… wat willen zij weten? In general… niet alleen over jouw organisatie.

2. Kies je kanalen. Geef antwoord op de volgende vraag: Waar bevindt jouw doelgroep zich en zit deze doelgroep te wachten op jouw verhaal?

3. Maak een planning. Wat ga je wanneer posten via welk kanaal?

4. De beste tijd om te posten is (voor de meeste bedrijven) tussen 16.00 en 18.00 uur. Dat zijn de piekmomenten op Social Media. In het weekend kun je je post het beste plannen in de ochtend.

5. Zorg dat je een goede mix van zakelijke- en persoonlijke posts op je tijdlijn hebt staan. Plaats minimaal eens per maand iets persoonlijks.

6. Een beeld zegt meer dan duizend woorden! Uit verschillende studies blijkt dat je meer interactie en response kunt verwachten wanneer je beeld gebruikt in je berichten. Versterk je posts dus met afbeeldingen.

7. Deel tips! Zo laat je zien dat je verstand van zaken hebt en bouw je autoriteit. Lezers zijn eerder geneigd om op een post te klikken wanneer je in je titel het woord ‘tip’ plaatst. Wees niet bang om artikelen van je concurrent te delen. Het liefst plaats je natuurlijk eigen content. Uiteindelijk gaat het om informatie delen waar je volgers iets aan hebben! Audience first, weet je nog?

8. Probeer in iedere post een CTA (Call To Action) en een USP (Unique Selling Point) op te nemen. Met CTA bedoelen we dat je je volgers aanzet tot actie met zinnen als ‘klik hier’ of ‘bekijk hier de vacatures’. Klinkt een beetje ‘Tel-Sell’, maar geloof ons… het werkt! Met USP bedoelen we dat je in je post iets unieks onder de aandacht brengt. Wanneer je bijvoorbeeld als recruiter een vacature deelt… wat maakt deze vacature nou écht uniek?

9. De kracht van Social Media zit ‘m vooral in actualiteit. Wees relevant en post over dingen die er NU spelen.

10. Neem je tijd. Het verzinnen van een humoristische post, goede woordspeling of goede inhaker is niet makkelijk. Brainstorm er onderling over, praat met vrienden over goede ideeën en Google voor inspiratie!

Tricks

Ik hoor je denken… “leuk die tips, maar hoe ga ik hier nou chocola van maken?” Daarom heb ik een aantal toepasbare trucjes die veel ervaren online marketeers ook iedere dag gebruiken.

Contentkalender

Zorg voor een goede planning. Plan wanneer wie, wat op welk kanaal gaat posten. Hierdoor kun je op tijd inhaken op bijvoorbeeld feestdagen en heb je een stok achter de deur om regelmatig te posten. Wil je een template contentkalender ontvangen? Neem contact met ons op. Let op: hier staan fictieve voorbeelden in, geef er dus je eigen draai aan. Plan dan iedere maand een uurtje in om deze in te vullen / aan te passen. Dan hoef je alleen nog maar uit te voeren.

Kijk op issuekalender om te achterhalen op welke onderwerpen je in kan haken.

URL verkorten

Vooral bij Twitter is deze truc handig. Via de link https://goo.gl/ kun je URL’s van links die je wilt delen inkorten. Hierdoor ben je niet meteen door al je tekens heen!

Regionaal de show stelen?

Heb je verschillende vestigingen? Of bevindt jouw doelgroep zich in één regio? Maak gebruik van het feit dat je in een specifieke regio opereert. Post over regionale evenementen en gebeurtenissen. Dit levert al snel veel likes en dus zichtbaarheid op!

Monitor

Meet hoe je posts presteren! Zowel op Facebook als Twitter en LinkedIn kun je de resultaten van je posts bijhouden. Op Facebook klik je boven de omslag foto van je pagina op ‘Insights’ om resultaten te bekijken. Op Twitter klik je rechts bovenaan op je profielfoto (het logo) en vervolgens op ‘Analyses’. Bij LinkedIn staan de resultaten van je posts gewoon onder je posts zelf, voor meer resultaten klik je onder je profielfoto (het logo) op ‘Statistieken’.

Welke posts werken het best? En welke het minst? Maak gebruik van deze informatie.

Inplannen van je posts

Je kunt gebruikmaken van gratis tools zoals Hootsuite. Hiermee kun je berichten inplannen op je kanalen en worden deze vervolgens op de door jouw uitgekozen tijdstippen geplaatst. Let op: hierdoor krijg je wel minder ‘feeling’ met het desbetreffende kanaal. Zorg dus dat je geen reacties mist.

Reageer direct op reacties of likes

Reageer binnen 24 uur op reacties die je krijgt op je posts. Social Media zijn snel, flexibel en actueel. Je publiek verwacht van je dat het snel een antwoord krijgt.

Leuke artikelen vinden om te delen

Maak hiervoor gebruik van Twitter. Typ in de zoekbalk in waarover je graag een artikel wil lezen en je krijgt direct resultaten. Kies de leukste en delen maar!

Succes, I’ll be watching you on Social Media ;-)!

P.S. Besteed je het liever uit? Ik ken wel een mooie club die dit ‘ondergeschoven kindje’ als Rafiki op een bergtop in The Lion King euforisch de lucht tilt. Neem je dan contact met ons op?


Delen via

Marleen Arts

Allround adviseur en projectmanager met uitgebreide kennis van alle domeinen in online marketing. Marleen is in staat alle relevante thema’s aan elkaar te koppelen en zo te komen tot een werkbare multi channel aanpak. Zij neemt zowel interne en externe projectteams op sleeptouw, levert binnen tijd en budget een uitstekend online marketingplan, en rolt deze van a tot z uit.

Als persoon is Marleen een relatiebouwer, maar bij klanten is ieder advies data driven en passend in de ideale customer journey van het product of dienst. Weg met het onderbuikgevoel!