SEO strategie voor voice search

Fabian Slosse — maandag 25 september 2017

Voice search is in populariteit aan het toenemen. Vooralsnog hebben (gek genoeg) weinig marketeers plannen om er werk van te maken terwijl bijna 20% van de zoekopdrachten via voice commands verliepen in 2016. Het aantal gesproken zoekopdrachten zal de komende tijd alleen maar toenemen door de verschillende mobiele diensten en slimme huishoudelijke apparaten, zoals Google Home. De veranderingen van getypte naar gesproken zoekopdrachten lijkt in een rustige overgang, maar de impact kan enorm zijn voor jouw dienstverlening. Waar liggen de kansen voor jouw bedrijf en hoe zet je het in? Laten we praten! Of lees verder… ;) 

Oke Google, wat betekent voice search voor mijn SEO strategie?

De trend van voice searches is binnen verschillende branches en moderne SEO techniek terrein aan het winnen. Om je voor te bereiden op de ontwikkelingen is het belangrijk dat je de verschillen tussen tekst- en gesproken opdrachten begrijpt. Het gaat hier namelijk om de nuances tussen spreektaal en schrijftaal. Ik geef je handige tips en inzichten hoe je SEO strategisch inzet voor spraakgestuurde zoekopdrachten.

Een aantal kenmerken van voice searches:

  • 60% van alle voice searches zijn mobiel.
  • Voice searches zijn langer dan tekstopdrachten.
  • Ze beginnen vaak met een vraag. (wat, wie, hoe, wanneer, waar, hoe laat)
  • Mobiele zoekopdrachten zijn vaak lokaal gericht, dus ook voice searches.
  • Voice searches bestaan vaak uit hele zinnen en niet enkel keywords.
  • Inmiddels is 95% van de opdrachten accuraat.

Trends in voice searches

Mobiele apparaten, smartphones en slimme thuisapparaten maken steeds vaker en sneller deel uit van ons dagelijkse leven. Denk hierbij aan Apple’s Siri, Google Assistant, Alexa van Amazone, Cortana van Microsoft en onlangs geïntroduceerde (alleen in VS) Bixby van Samsung. Deze spraakgestuurde digitale assistenten geven ons de mogelijkheid om op een natuurlijke manier met machines te communiceren. Zo kan Google Home je assisteren bij het vinden van je favoriete TV serie in je thuisomgeving of het beheren van je agenda (zie video). Muziek afspelen, lichten bedienen en het vinden van een lokaal Spaans restaurant met een gemiddelde recensie boven de vier sterren behoort ook tot de mogelijkheden.

Onlangs zijn er verschillende updates verschenen binnen voice searches met onder andere 30 nieuwe talen die zijn toegevoegd (wat het totaal brengt op 119 talen) en zijn er trending berichten toegevoegd aan de resultaten en antwoorden in de zoekmachines. Daarnaast zijn deze spraakgestuurde zoekopdrachten met 95% net zo accuraat als de menselijke betrouwbaarheid. Waar vroeger nog vaak gegrapt werd met zoekopdrachten aan Siri als “kun je beatboxen?” en “wat is de zin van het leven?” worden de voice searches steeds slimmer en doelgerichter ingezet.

Google Machine Learning

De accuratie van spraakgestuurde zoekopdrachten (Meller, Internet & trends report 2017)

Wat betekent voice search voor lokale zoekopdrachten?

Recent onderzoek van MOZ laat zien dat slechts 3,4% van de gesproken zoekopdrachten resulteert in een betaalde klik. Hoewel sommigen geloven dat bijna alle lokale zoekopdrachten zullen worden ingevuld door betaalde advertenties, lijkt dit onwaarschijnlijk. Het is dus noodzakelijk om via de beschikbare tools de juiste data te communiceren om de consument zo goed mogelijk te bedienen. Denk hierbij aan locatievoorzieningen, openingstijden en informatie die kan bijdragen aan je dienstverlening op een organische manier.

Hoe zet ik long-tail zoekwoorden in voor voice searches?

Waar je bij een geschreven zoekopdracht hoog kan ranken op ‘hypotheek adviseur Breda’ kan een gesproken bericht uit een verder gespecificeerde opdracht bestaan, zoals ‘waar vind ik een hypotheek adviseur in Breda met een beoordeling van minimaal een 9 die kan afspreken in de avonduren?’. Deze long-tail zoekopdrachten bestaan uit gesproken taal die verschilt van de keywords zoals we die kennen. Vraag jezelf dus af: welke vraag zou mijn potentiële klant zich stellen bij mijn dienstverlening? En, welke content draagt daaraan bij?

‘Conversational’ keywords

De voice search gedreven keyword strategie heeft een gesproken en natuurlijk karakter, dat betekent ook dat je SEO daarop aangepast dient te worden. Denk na over de vragen die de consumenten stellen als ze op zoek gaan of in contact komen met jouw bedrijf of dienstverlening. Heb je een webcare of telefonische klantenservice? Documenteer de vragen die een consument (exact) stelt en maak een lijst met prioriteiten en meest gestelde vragen. Als je de vragen eenmaal hebt gedocumenteerd, kun je landingspagina’s maken of optimaliseren door antwoord te geven op long-tail zoekopdrachten en combinatie van keywords voor voice searches.

Hulp nodig bij het stellen van de juiste vraag? Check Answer The Public! Een handige tool die veel gestelde vragen in Google en Bing combineert rondom een onderwerp.

Mobiele optimalisatie is noodzakelijk voor voice searches

Voice searches worden over het algemeen gebruikt op mobiele apparaten. Het is dus vanaf nu nóg belangrijker om een goed geoptimaliseerde website te hebben die responsive is. Zorg er dus niet alleen voor dat je content, maar ook je website klaar is voor voice searches aangezien dit een belangrijke bron van informatievoorziening is.

Waar zoeken consumenten naar met voice searches?

Iedere dag stijgt het aantal nieuwe zoekopdrachten in Google met 15%. Consumenten zoeken hierbij naar steeds bredere termen. Geschat wordt dat er 22% van alle voice searches op zoek zijn naar lokale content en informatie. Het is dus essentieel voor lokale bedrijven om strategisch om te gaan met SEO. Heb je Google Mijn Bedrijf al geclaimd en geoptimaliseerd? Nee? Doe het dan nu! Hiermee geef je jouw potentiële klant (en Google) cruciale informatie.

Google Voice Search

What’s next?

Voice search lijkt een toevoeging te worden in ons zoekgedrag en zal niet (zoals velen denken) de tekstopdrachten vervangen. Het gebruik en het succes zal afhangen van de manier waarop (online) marketeers en bedrijven ermee omgaan. Voice search is nog steeds in ontwikkeling en de echte mogelijke potentie zal mogelijk nog een aantal jaren duren. In 2020 is de verwachting dat van alle zoekopdrachten 50% een spraakgestuurde zoekopdracht is. Om aan de wensen van de consumenten te voldoen dien je nu actie te ondernemen, zeker omdat al 20% van de zoekopdrachten momenteel spraakgestuurd zijn. Ben jij klaar voor de toekomst?

Meer weten of hulp nodig bij de optimalisatie van je SEO strategie? Wij luisteren!

Delen via

Fabian Slosse

Allround (online) marketingstrateeg met expertise in social media, SEO en content marketing. Fabian staat bekend om zijn inlevingsvermogen en het behouden van het overzicht in projecten. Is procesmatig sterk en een verbinder met oog voor detail. Hij onderscheidt zich door campagnes te ontwikkelen met relevante KPI’s, te analyseren en in een blijvend proces bij te sturen. Door zich te verdiepen in de doelgroep weet Fabian met relevante content in te spelen op gevoel. De doelgroep écht bereiken met onderscheidende teksten en unieke verhalen binnen de customer journey. Want, alleen wanneer je de doelgroep heel goed kent, ben je in staat om het beste antwoord te geven.