Onderscheidt jouw website zich al in de zoekmachines?

Dennis Domen — maandag 16 januari 2017

Net als al jouw concurrenten wil je dat jouw website opvalt in Google en andere zoekmachines. Rich Snippets en Enriched Rich Snippets spelen hierin een steeds grotere rol. Deze kleine stukjes code in je website helpen jou om goed te scoren in Google.

De missie van Google is namelijk om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken. Door met jouw content antwoord te geven draag je bij aan deze missie. Rich Snippets geven net die extra informatie over jouw organisatie en hierdoor kan Google een betere gebruikservaring bieden en dat wordt beloond! 

Richt Snippet Seo

Wat zijn Rich Snippets precies?

Een standaard zoekresultaat in Google wordt een Snippet genoemd. Het is feitelijk een korte omschrijving van de website . Rich Snippets kun je letterlijk vertalen naar verrijkte Snippets. Deze verrijkte snippets verkrijg je door de stukjes code, ook wel structured data genoemd. Dit maakt het zoekmachines makkelijker om gegevens van je bedrijf (zoals openingstijden, het aanbod of jouw social media-kanalen) te indexeren. Schema.org is een gezamenlijk initiatief van de drie grote zoekmachines Google, Bing en Yahoo waarin alle html-tags staan waarmee je jouw Rich Snippets creëert! 

Hoe verrijken Rich Snippets jouw zoekresultaat?

Zoals bij bijna ieder onderdeel in online marketing is ook een succesvolle SEO-strategie afhankelijk van de inrichting van jouw website. Sommige elementen zijn zichtbaar op de website zelf. Voor Rich Snippets geldt dit echter niet. Dit zijn HTML-tags die zijn toegevoegd aan de code van de pagina. Deze stukjes code zorgen ervoor dat een zoekmachine bepaalde gegevens beter kan interpreteren. 

Zoekmachine Onderscheiden

Rich Snippets geven de gebruikers van een zoekmachine extra informatie. Bijvoorbeeld in de vorm van een beoordeling, zoals is toegepast bij de online boekhouder Thinq. Maar er zijn meer manieren waarop je Rich Snippets zou kunnen inzetten. Heb jij een event georganiseerd? Dan wil je wellicht de datum, tijdstip en locatie direct laten zien in Google. Dit geeft jouw resultaat in de zoekmachines een trigger waardoor er een hoger doorklik ratio ontstaat.

Google maakt onderscheidt in onderstaande gegevens die jij kan toevoegen aan een zoekresultaat:

  • Breadcrumbs
  • Reviews
  • Audio, video en abeeldingen
  • Boeken, films etc.
  • Recepten
  • Producten
  • Personen
  • Evenementen
  • Organisaties

De schema.org-markup toevoegen aan webpagina’s is een van de meest kansrijke ontwikkelingen in 2017 op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Vooral met de opkomst van spraakgestuurde zoekopdrachten wilt Google stappen maken op  het gebied van gebruikersgemak. 

Help Google het beste antwoord te geven: featured rich snippets

Om het (be)zoekers nog makkelijker te maken geeft Google steeds vaker zelf het antwoord. Dit gebeurde al langer via bijvoorbeeld informatie vanuit Wikipedia. Nieuw is dat Google met featured Rich Snippets ook jou als “kleinere” website de kans geeft om extra informatie door te geven. Hierdoor kun je als bedrijf laten zien te excelleren in de zaken waar jij een autoriteit in bent! 

Marketing Breda
Delen via

Dennis Domen

Dennis denkt in verbanden en kansen en vertaalt inhoud naar praktische en toepasbare (online) marketingoplossingen. Vanuit het perspectief van de klant creëert hij waardevolle content voor de juiste doelgroep. Een niet te stoppen drang naar het vergaren van kennis maakt Dennis een autoriteit in SEO en contentcreatie. Als type ruwe bolster weet je direct waar je aan toe bent en dat komt (snel) resultaat ten goede. It’s not about being the best, but creating the best.