Facebook bedrijfspagina: meer likes door persoonlijke posts

Nicole Haanen — dinsdag 12 december 2017

Facebook groeit nog steeds in populariteit. In 2017 is het aantal maandelijkse Facebook-gebruikers wereldwijd gestegen naar 10,4 miljoen. Ook staan er 60.000.000 Facebook bedrijfspagina’s online. Wil jij meer succes op Facebook? Begin dan vandaag nog met het plaatsen van persoonlijke posts. Laat zien wat er in jouw organisatie gebeurt, wie je bent en waar je voor staat, want dát zorgt voor meer likes en een hoger bereik. Met deze 5 supertips ga je goed van start.

Tip 1: Stel medewerkers voor

Foto’s en persoonlijke teksten van medewerkers geven een goed beeld van je organisatie en je identiteit. Je geeft je merk een gezicht en laat je volgers ervaren dat ze met mensen communiceren in plaats van een geautomatiseerd systeem. Heb je een praktijk, kapsalon of andere organisatie waar klanten regelmatig naar je toe komen? Of kom je juist bij de klant? Dan zijn mensen vaak extra nieuwsgierig naar de gezichten binnen je organisatie. Maak daarom een enthousiaste foto van medewerkers en stel ze voor op Facebook.

Tip 2: Deel leuke situaties

Mensen vinden het leuk om te zien wat er in je organisatie gebeurt. Jubileum van een collega? Attentie van je klant ontvangen? Kantoor in kerstsferen gebracht? Aan het verbouwen? Teamuitje? Open dag? Deze situaties hebben allemaal iets gemeen: ze zijn leuk om te delen en zeggen iets over de sfeer in je bedrijf. Met een enthousiaste foto maak je jouw post helemaal af.

Tip 3: Geef je volgers een kijkje in de keuken

Neem je volgers eens mee in de dagelijkse gang van zaken in je organisatie. Bijvoorbeeld hoe je een product maakt en test, hoe een behandeling eruitziet of met welke mensen je te maken hebt. Ook een post over je aanwezigheid op een evenement of congres, een bezoek aan een vestiging of een rondleiding bij een klant levert gegarandeerd likes op

Tip 4: Deel successen

Successen moeten gevierd worden! Of het nou gaat om het behalen van een audit of certificaat of een nieuwe samenwerking waar je supertrots op bent. Laat het ook vooral aan de buitenwereld weten. Dit bevestigt dat ze goed zitten bij jou. Is het voor je klanten interessant om inhoudelijk meer te weten over dit succes? Schrijf er dan een blog over en laat betrokken medewerkers aan het woord.

Tip 5: Deel relevant nieuws

Kom je een nieuwtje tegen dat je met je klanten wilt delen? Het is prima om een artikel of post van een ander op jouw social media bedrijfspagina te plaatsen zolang je je eigen post personaliseert. Laat weten wat je volger aan deze informatie heeft. Zijn er acties vereist? En wat kun jij hierin betekenen?

Aan de slag met je Facebook bedrijfspagina

Nu je een goed beeld hebt van persoonlijke post heb ik nog een paar praktische tips voor je.

Gebruik eigen beeldmateriaal

Eigen foto’s en video’s op je Facebook bedrijfspagina straalt authenticiteit uit. Je hoeft echt niet altijd de fotogaaf in te huren. Tegenwoordig maken de camera’s in smartphones prima foto’s en video’s voor social media. Zeker als je de foto buiten maakt of in een ruimte waar voldoende licht naar binnen valt. Zorg er wel voor dat de foto of video scherp is en er geen ‘rommeltjes’ zichtbaar zijn op de achtergrond.

Betrek je medewerkers

Vraag aan je medewerkers om input en beeldmateriaal voor social media. Wat maken ze mee en waar zijn ze? Voor meer likes en bereik tag je de desbetreffende medewerker zodat het bericht op zijn/haar timeline verschijnt

Schrijf een inhoudelijk artikel

Voor maximaal resultaat richt je per medewerker een persoonlijke landingspagina in en schrijf je over inhoudelijke onderwerpen een blog. Op social media verwijs je naar deze pagina’s waardoor je traffic naar je website genereert. Twee vliegen in één klap dus!

Sluit af met een call-to-action

Trigger je volger om meer informatie op te vragen, te reageren of langs te komen.

Gebruik humor

And last but not least: gebruik humor. Op Facebook hebben mensen vooral contact met vrienden. Maak daarom gerust een grap. Wees scherp en speel in op de actualiteit. Dat mag best een tikkeltje brutaal zijn.

Tot slot

Het is dus belangrijk om je Facebook bedrijfspagina persoonlijk te maken. Weten hoe jij social media succesvol in je organisatie kan inzetten? Neem dan gerust eens contact op met een van onze social media experts.

Download whitepaper

Delen via

Nicole Haanen

Nicole is een allround marketeer die kansen signaleert en resultaatgericht te werk gaat. Ze is energiek, spontaan en werkt nauwkeurig. Nicole adviseert je graag over de inzet van online en offline kanalen en hoe deze elkaar versterken.
Door zich volledig in te leven in jouw organisatie, de concurrenten en de klanten komt ze met vernieuwende ideeën die ze vol enthousiasme uitwerkt. Daarbij verliest ze de einddoelen niet uit het oog.