Online Marketing, mag het iets menselijker?

Marina Spaans — vrijdag 29 juli 2016

Dat moment dat je één keer op ‘tosti apparaat’ hebt gezocht in de zoekmachine en vervolgens compleet met online advertenties wordt overdonderd. Óf op zoek bent naar een mooie plek (lees: dorp of stad) ... Een mooie plek, géén 'kortingsactie voor een camping'. Volgens mij draait het uiteindelijk toch écht om:

"Er op het juiste moment zijn voor jouw klant, op de juiste wijze, met de juiste boodschap, op de juiste plek." 

Oftewel:

Wanneer de klant jouw online aanwezigheid wenst, op de manier zoals de klant graag benaderd wilt worden, met relevante content/boodschap/advies met oprechte toegevoegde waarde, via het gewenste kanaal!

Enkel aan SEA en SEO werken voor jouw organisatie gaat eindigen in een doodlopende straat. Je kan nog zoveel budget uitgeven aan deze twee facetten, echter moet het uiteindelijk wel waargemaakt worden. En ja, wat is dan online marketing? 

Eindgebruikers bemerken steeds vaker het belang van organisaties achter strategieën en uitingen. Deze zijn uiteraard vaak in het kader van “Wij moeten klantgericht zijn om meer omzet te generen!”. 

3 mails in 3 dagen, over het gegeven dat ik het feedbackformulier 'nog steeds' niet heb ingevuld. Stel jezelf eens de onderstaande vragen: 

1. Op basis van welke doelstellingen is jouw online marketing strategie gebaseerd? 

2. Hoe blij is jouw klant nou écht met jouw online activiteiten? 

3. Welk antwoord verkrijg je als de bovenstaande vraag ook daadwerkelijk aan de klant wordt gevraagd?

4. Heeft jouw organisatie ook een online service strategie? Wordt deze uitgevoerd en wat vinden jouw klanten hiervan?

5. Hoe vaak is er sprake van sparring tussen de afdelingen 'Customer Service' en 'Marketing'?

De titel 'Directeur Online Marketing' komt steeds vaker voor. Hopelijk gaat de titel 'Directeur Online Service' ook zichtbaarder worden. Dat zou wat zijn: stop beiden in een kantoor en ik ben zeer benieuwd wat voor strategie eruit voortvloeit.

Delen via

Marina Spaans

Commerçant en ijzersterk in het overbrengen van kennis. Met een dosis lef en een blikje Redbull is Marina altijd in de 6e versnelling, waarbij af en toe op de rem moet worden getrapt. Haar enthousiasme werkt aanstekelijk vooral als de flipover erbij wordt gehaald. De expertise van Marina ligt bij business development, branding, customer experience en gedragsontwikkeling. Marina ziet en benut altijd en overal kansen. De energie spettert er vanaf!