LinkedIn Insight Tag: verzamel waardevolle inzichten voor jouw LinkedIn marketing

Nikki Quite — vrijdag 13 april 2018

Uit het Nederlands Social Media Onderzoek 2018 blijkt dat bedrijven en organisaties social media vooral inzetten om hun doelgroep te informeren en hun naamsbekendheid te vergroten. Slechts twee derde van deze organisaties stellen vooraf doelstellingen op en zorgen dat social media activiteiten gemonitord worden. Zonde! Want door het formuleren van concrete KPI’s en het meten van resultaten kan de social media output aangetoond worden. Dit is wel zo handig als je draagvlak wil creëren voor je social media strategie bij je leidinggevende of moet rapporteren aan de directie.

Verzamel data met de LinkedIn Insight Tag

Veel Nederlandse bedrijven laten een grote kans liggen door social media niet optimaal te benutten. Een goed voorbeeld hiervan is de Insight Tag van LinkedIn. Zet je weleens LinkedIn advertising in, of ben je dit van plan? Dan raad ik je aan om de Insight Tag te installeren. Hiermee maak je de resultaten van je social media activiteiten nog inzichtelijker. Deze JavaScript-code geeft je de mogelijkheid om waardevolle inzichten te verzamelen over bezoekers van je website die je met je LinkedIn campagnes bereikt hebt. Verder kun je bijvoorbeeld:

  • Conversies (door)meten;
  • Je doelgroep specifieker retargeten;
  • Extra inzichten krijgen over de LinkedIn gebruikers die interactie hebben gehad met jouw advertenties en je website bekeken hebben. Op basis hiervan kun je je campagnes verder optimaliseren.

LinkedIn Insight Tag installeren

De LinkedIn Insight Tag is een eenvoudige code die je gemakkelijk aan je website toe kunt voegen. Paar minuutjes over? Wacht dan niet langer en installeer 'm met deze stappen.

1. Open Google Tag Manager of maak een account aan

Heb je geen directe toegang tot of ervaring met het implementeren van codes in je website? Geen probleem! Het toevoegen van een code wordt steeds gemakkelijker. Gebruik hiervoor Google Tag Manager, een online tool van Google waarmee je zelf gemakkelijk codes toe kunt voegen aan je website. Denk bijvoorbeeld aan Google Analytics en de Facebook pixel. Een groot voordeel van Google Tag Manager voor ons als online marketeers, is dat we niet continu naar de ontwikkelaar of websitebouwer hoeven te bellen. Een uitkomst die tijd én geld bespaart.

Maak je nog geen gebruik van Google Tag Manager? Dan kun je deze hier aanmaken.

2. Zoek jouw Insight Tag code op in LinkedIn Campagnebeheer

Ga naar LinkedIn Campagnebeheer en klik bij ‘Campagnemiddelen’ op ‘Insight Tag’. De code die in beeld verschijnt is voor iedere gebruiker uniek en het belangrijkste deel is de ‘partner ID’. Kopieer deze reeks cijfers en open Google Tag Manager.

Insight Tag Koppelen Aan Linked In Campagnebeheer

3. Installeer de Insight Tag code in Google Tag Manager

De volgende stap is om de partner ID code toe te voegen in Google Tag Manager. Maak hier een nieuwe tag aan door te klikken op ‘Nieuwe Tag’. Geef deze een herkenbare naam, bijvoorbeeld ‘LinkedIn Insight Tag’, zodat je deze later gemakkelijk terug kunt vinden. Kies bij ‘Tagconfiguratie’ voor de speciale LinkedIn Insight tag. 

Insight Tag Installeren Op Linked In Campagnebeheer

Plak bij ‘Partner-ID’ de reeks cijfers die je vanuit LinkedIn Campagnebeheer gekopieerd hebt.

Partner Id Linkedin Campagnebeheer

Selecteer vervolgens een trigger om de tag te activeren. Kies hierbij voor ‘All Pages’ om de code op elke pagina van de website toe te voegen. We willen natuurlijk zoveel mogelijk informatie ontvangen!

All set? Klik dan op ‘opslaan’. Je kunt voor de zekerheid vooraf nog even testen of de tag goed werkt door te klikken op ‘Voorbeeld’. Hiermee start je een preview die – als je je website opent – onder aan de pagina precies laat zien welke tags aan staan.

Linkedin Insight Tag Gekoppeld Aan Google Tag Manager

Klik (als alles goed werkt) op ‘Voorbeeldmodus sluiten’ in Google Tag Manager. Vergeet daarna niet om rechtsboven de pagina op ‘Verzenden’ te klikken om de code te activeren. Nadat deze succesvol is geïnstalleerd verzamel je direct interessante data. Bijkomend voordeel: je hoeft de tag niet te onderhouden. Lekker makkelijk!

Conversies bijhouden en gematchte doelgroepen inzetten

Het installeren van de LinkedIn Insight Tag is de eerste (belangrijke) stap om campagnes inzichtelijker te maken. Maar om écht gebruik te maken van de inzichten die het platform biedt raad ik je aan om ook ‘Conversion Tracking’ in te stellen en ‘Gematchte doelgroepen’ aan te maken in LinkedIn Campagnebeheer. Hiermee houd je specifieke conversies per campagne bij en verzamel je veel informatie over jouw doelgroepen, bijvoorbeeld welke functietitel ze hebben. Deze info is superhandig bij het optimaliseren van nieuwe campagnes, maar ook voor sales. Zo zie je bijvoorbeeld precies welke bedrijven je website hebben bekeken.

Hulp nodig bij het inrichten van je LinkedIn bedrijfsaccount? Aarzel dan niet en neem contact met ons op. Wij helpen je graag!

Download whitepaper

Delen via

Nikki Quite

Als social media expert onmisbaar in ieder team. Weet vanuit het merkperspectief een sterke strategie op te zetten en te vertalen naar de juiste campagnes, met een focus op conversie. Doet dit gestructureerd, accuraat en gericht op de (middel)lange termijn. Het opzetten van een social media kalender met onderscheidende content, social media advertising als leadgenerator of e-mailmarketing; Nikki kent de do’s en dont’s met een eigenzinnige aanpak en benadering.