Like als je met een walkman hebt gelopen

Stoffel Geerards — vrijdag 18 december 2015

Facebook… van gehoord? Vaag? Even samengevat dan; dit Smoelenboek is ooit bedoeld om de successen in ons leven met anderen te delen. En met uiterst humoristische boodschapjes te posten dat we (generatie 70-75 tot pak hem beet, 80-85) al behoorlijk meetellen in de wereld als het om leeftijd gaat. Bijvoorbeeld door te refereren aan voorwerpen die alleen wij hebben gebruikt (de walkman), gegeten (de Raider) of gedaan (in de rups op de kermis). Om daarna onze grappigste fotoreportage met slankste invalshoek er zo ongeposeerd mogelijk achteraan te knallen. En shoppen, bankieren, een kaartje sturen? Ook daarin weet je moeiteloos je weg te vinden is mijn stellige overtuiging. Jij bent super Online!!

Beste mede generatiegenoten, ver weg gestopt weten we het natuurlijk als lang. We zijn geen 25 meer! Zeker niet in Online Marketing... Want waar we op feestjes vol trots vertellen dat ons wonderkind het niet begrijpt wanneer de tv niet ‘swipe-t’… en de laptop al behoorlijk Online vinden, realiseren we het ons op dit moment nog niet, maarrr: wij doen niet mee in het Online landschap.

Natuurlijk, uitzonderingen bevestigen, maar wees eerlijk. Vind jij ook niet dat je behoorlijk mee kan in de digitale wereld omdat je App-t, Liked, Shopt of Shared in de Cloud?

Vraag het maar eens aan die ene content collega met die hippe jurkjes of de opgeschoten SEO specialist die zonder consequenties 10 boterhammen eet bij de lunch. Vraag maar ‘Vind jij mij goed in Online Marketing?’ 10:1 dat hij of zij een zin begint met ‘Nou ja’ of ‘Op zich’.

‘Op zich’… duidelijker wordt het niet toch? En helaas wordt het gat tussen ons en de nieuwe Online Marketeer alleen maar groter. Die nieuwe generatie acteert in alles anders dan wij… van spelen vs gamen en Blendle vs de Volkskrant (!) tot NPO 1 vs Enzo Knol.

Old Meet New Technology

En nu?

Feit: we worden voorbij gelopen. Is dat erg en staan we straks buiten spel? Valt erg mee denk ik (ondernemer van 38, laatst uitgescholden voor vroege 40-er) en ooit fan van He-Man en Tour of Duty. Want gaan we samen naar een klant dan voer jij het gesprek, geeft sturing aan de business case en richt de processen in.

Maar als het gaat over SEO, linkbuilding, usability of call to action dan bepaalt de nieuwe Online Marketeer welke koers we varen… en da’s best even een andere invalshoek dan toen wij 25 waren en de manager inhoudelijk 3 stappen verder was dan jij.

Overleven? Focus op de dingen waarin jij het verschil kunt maken… maar vooral ook niet op de dingen die anderen beter kunnen… véél beter, sneller en scherper.

PS. Is het echt zo erg, ons gedrag op Facebook? Ik ben bang van wel… maar gelukkig zijn we bijna allemaal schuldig en dat is best een hele geruststelling! Toch?!

Delen via

Stoffel Geerards

Het (commerciële) resultaat telt! En Stoffel rekent je graag voor wat jou het meeste oplevert. Gedreven, creatief, en ja, een tikkeltje eigenwijs, tekent hij de route naar de beste online marketingoplossing graag voor je uit.

Zijn achtergrond in detachering, werving en selectie in de (online) marketing bracht hem op het idee van Online Marketeers. Want wie niet investeert in online marketing mist kansen. Maar goede online marketeers zijn niet makkelijk te vinden, en zeker niet als je ook nog enige flexibiliteit verlangt. Met Online Marketeers zijn de beste online marketeers binnen ieders bereik.