Instagram Shopping: van Post naar Purchase

Nienke Zijsling — dinsdag 22 mei 2018

Eindelijk is het zover! Instagram heeft zijn shopping functie in Nederland uitgerold. Geen link meer in je bio om naar je webshop te gaan: tag je producten in je foto’s en laat je volgers eenvoudig je producten kopen. In deze blog leg ik je uit wat de nieuwe winkelen op Instagram functie precies inhoudt en hoe je er optimaal gebruik van kunt maken. 

Instagram Shopping

Wat is Instagram Shopping?

Als bedrijf kan je niet zonder Instagram om je producten onder de aandacht te brengen. Dit visuele platform is dé plek om met behulp van afbeeldingen of video’s je merk en producten neer te zetten. Maar om je volgers daadwerkelijk aan te zetten tot een aankoop was tot voorheen altijd een uitdaging: je kon maar 1 link kwijt en dan ook nog eens alleen in je bio.

Met Instagram Shopping of winkelen op Instagram, is dat verleden tijd: je kunt nu tot 5 producten taggen in je post (20 in een carrousel). De tags zijn pas zichtbaar als je op de foto klikt (tap to view) en laten een omschrijving zien, hoeveel het product kost en bevatten een link naar de website waar het product direct gekocht kan worden. Je kunt niet alleen nieuwe berichten taggen, ook je oude berichten kun je voorzien van een product tag.

Instagram-Shopping.png#asset:1333

Dankzij deze optie kun je als merk je klanten direct aansporen tot aankoop. Daarnaast verklein je de kans op afhaken doordat ze niet je hele webshop hoeven door te spitten op zoek naar dat ene product uit je bericht.

Aan de slag!

Nu de voordelen van winkelen op Instagram duidelijk zijn wil je natuurlijk meteen beginnen. Als je aan de voorwaarden voldoet kun je meteen aan de slag, het is super eenvoudig!

Voorwaarden Instagram Shopping

Om gebruik te kunnen maken van Instagram Shopping moet je aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • De goederen die je verkoopt voldoen aan de verkopersovereenkomst en het handelsbeleid van Facebook.
  • Je Instagram-account moet zijn omgezet in een bedrijfsprofiel. Heb je dit nog niet gedaan? Lees op de uitlegpagina van Instagram hoe je dit alsnog doet.
  • Je bedrijfsprofiel moet gekoppeld zijn aan een Facebook-catalogus. Je kunt deze aanmaken en beheren in de Bedrijfsmanager, via Shopify of BigCommerce of rechtstreeks vanaf de Facebookpagina van je bedrijf.

Je account wordt beoordeeld voor toegang tot product-taggen als je aan de bovenstaande eisen voldoet. Dit kan enkele dagen duren. Zorg dat je ondertussen de nieuwste versie van de Instagram app installeert zodat je na goedkeuring direct aan de slag kunt.

Een post maken met product tags

Het maken van een shopping post op Instagram is super eenvoudig en vereist bijna geen extra handelingen:

  1. Upload je afbeelding zoals je dat normaal ook zou doen. Voeg eventueel filters toe of bewerk de afbeelding;
  2. In het scherm waar je altijd de tekst toevoegt heb je nu naast de optie om mensen te taggen, ook de mogelijkheid om producten te taggen. Klik op producten taggen;
  3. Klik op de foto. Je krijgt de complete lijst met artikelen die in je Facebook catalogus staan te zien. In de zoekbalk kun je vervolgens snel het juiste artikel vinden;
  4. Verplaats de tag op de foto naar de juiste plek;
  5. Instagram haalt alle relevante productinformatie uit je catalogus zoals de prijs en link naar je site waar het product gekocht kan worden;
  6. Druk op delen en je post staat online!

Tips voor meer succes

Alles ingesteld en klaar om gebruik te maken van Instagram Shopping? Met deze tips maak je optimaal gebruik van producttagging op Insta.

Activeer het winkel tabblad

Heb je meer dan 9 shopping posts online gezet? Dan krijg je een extra shoptabblad op je profiel. Als je op het winkeltabblad klikt krijg je een overzicht van al je posts waarin producten getagd zijn.

Shopping tabblad

Zet Instagram Stories in

De voordelen van Instagram Stories besprak Fabian al in zijn blog: Instagram Stories (adverteren): tips, tricks en een stappenplan. Het enorme aantal dagelijkse stories gebruikers (ruim 250 miljoen) maakt dit een waardevol communicatiemiddel om je shoppable afbeeldingen extra onder de aandacht te brengen.

Consistency is key

Zorg voor een consistente beleving om te zorgen dat je merk identiteit maximaal tot zijn recht komt. Laat de merk uitstraling op je Instagram pagina overeenkomen met die van je webshop. Zo voorkom je dat bezoekers afhaken omdat ze denken dat ze op een verkeerde pagina zijn beland.

Vergeet ook niet te controleren of je bestelproces op smartphones eenvoudig verloopt zodat je geen aankopen misloopt. Het zou zonde zijn als iemand wel een order wil plaatsen naar aanleiding van je shopping tag, maar op zijn mobiel niet eenvoudig kan afrekenen.

Zorg dat je shopable post ontdekt worden

Momenteel is winkelen op Instagram alleen beschikbaar op afbeeldingen en organische posts. Het is dus belangrijk om te zorgen dat je posts gevonden worden. Gebruik relevante hashtags en voeg locaties aan je posts toe om te traffic te genereren.

Meten is weten

Onder de Instagram statistieken vind je relevante informatie over de prestaties van je shopping tags zoals hoe vaak de producten in je afbeelding zijn bekeken of hoeveel mensen er op de link hebben geklikt. Deze data kun je gebruiken om je strategie aan te passen: werkt één afbeelding beter dan een carrousel? Moet ik meerdere producten taggen in een post of juist niet? Gebruik ook je reguliere statistieken om te zorgen dat je op het juiste moment (dag en tijdstip) post en je de juiste hashtags gebruikt.

Hulp nodig?

Begin vandaag nog met Instagram Shopping! Kom je er niet helemaal uit of heb je vragen? Neem dan gerust contact op met mij of één van mijn collega’s.

Uiteraard staan onze social media experts ook voor je klaar als je hulp nodig hebt bij het opstellen van een social media strategie of bij het creëren van de juiste content. Stuur een mailtje naar info@online-marketeers.nl of bel naar 088 762 40 00 voor een vrijblijvend gesprek.

Download whitepaper

Delen via

Nienke Zijsling

Nienke is een allround online marketeer gespecialiseerd in SEA, e-commerce, SEO en content marketing. Ze is nieuwsgierig, enthousiast en altijd gestructureerd in haar aanpak. De klant áltijd op 1 zetten is volgens haar de sleutel tot online succes. Hierbij verliest ze de ROI nooit uit het oog. Nienke adviseert je graag hoe je het rendement van jouw online activiteiten kunt verhogen.