Hoe blijf ik een succesvolle online marketeer?

Monique van Rijn — maandag 12 november 2018

Als online marketeer heb je een luxepositie op de arbeidsmarkt. Er zijn veel vacatures en online marketeers worden vaak benaderd voor een beschikbare functie. Dat is een fijne positie, maar geen eeuwige. Blijf dus wel nadenken over hoe jij die succesvolle online marketeer blijft die het verschil maakt binnen een organisatie in een online wereld die continu verandert.

Opleiding tot online marketeer

Om online marketeer te worden, is er niet een specifieke hbo/wo-opleiding die je kunt volgen. Opleidingen in de richting van communicatie of marketing zijn geschikt, maar het vak online marketing krijg je daar niet altijd mee.

Na mijn hbo-studie Communicatie rolde ik in het online marketing vak. Ik werkte bij een reisorganisatie waar nog veel kansen op het vlak van online marketing bleven liggen. Ik deed de opleiding Online Marketeer B bij SRM en werd in een jaar tijd opgeleid tot volwaardig allround online marketeer. Tegen de tijd dat de opleiding klaar was, werd mij duidelijk dat ik nog lang niet uitgeleerd was met deze opleiding. Terwijl ik over alle aspecten praktische en strategische kanten leerde, merkte ik dat je als online marketeer altijd bij moet blijven. Het is een vak dat om specialistische en technische kennis vraagt, terwijl dit ook steeds verandert. Google-algoritmes veranderen, tools krijgen nieuwe interfaces en nieuwe opties en er komen regelmatig nieuwe advertentiemogelijkheden bij.

Getting ahead: hoe word je een specialist?

Een online marketeer kent de kanalen en weet van de mogelijkheden die er bestaan om verkeer naar de website te leiden en deze bezoekers over te halen tot een actie. Een specialist gaat een stapje verder en weet de beste resultaten te halen uit een bepaald kanaal door het gebruiken van tools en het toepassen van tactieken.

Wat je aandacht geeft, dat groeit. Blijf bij door blogs te lezen van bijvoorbeeld Frankwatching, Emerce of Marketingfacts. Zelf heb ik in Facebook ingesteld dat berichten van deze pagina’s als eerste getoond worden op mijn tijdlijn. Wanneer Frankwatching een interessante post deelt, zie ik deze direct wanneer ik inlog op Facebook. Zoek naar blogs over het onderwerp dat jou interesseert. Searchengineland en MOZ blog zijn voorbeelden van sites waar vooral geschreven wordt over SEO. Zo zijn er ook genoeg sites te vinden met nieuws over data-driven marketing, SEA, content marketing, enzovoorts. Plan wekelijks een uurtje in om diverse blogs te lezen en deel interessante nieuwtjes met collega’s.

Facebook Posts Van Deze Pagina Als Eerste Weergeven In Je Nieuwsoverzicht
Facebook posts van deze pagina als eerste weergeven in je nieuwsoverzicht.

Terwijl bij blogs vaak de nadruk ligt op actuele ontwikkelingen, bieden online cursussen en webinars de mogelijkheid om je te verdiepen in een bepaald onderwerp. Zo kun je Google certificaten behalen om aan te tonen dat je kennis op niveau is. Dit is ook mogelijk voor Bing Ads en veel andere online tools. Op YouTube zijn veel tutorials te vinden. Measureschool helpt je bijvoorbeeld werken op een data-driven manier door tutorials te geven over Google Tag Manager. Het voordeel is dat er veel gratis informatie online beschikbaar is.

Vind je het als online marketeer ook fijn om je offline te laten inspireren over de laatste ontwikkelingen? Bezoek dan eens seminars of events en ontmoet andere online marketeers. Bijvoorbeeld tijdens de events van Emerce komen veel interessante sprekers vertellen over recente ontwikkelingen binnen een specifieke branche.

Kortom, er zijn volop mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen in het vak. Maar zoals je al begrijpt gaat er veel tijd in zitten om al die specialistische kennis ook actueel te houden.

Staying ahead: hoe blijf ik up-to-date als online marketeer?

Het is vrijwel het onmogelijk om op ieder gebied binnen online marketing actuele, specialistische kennis te hebben en hier ervaring mee op te doen. Het zijn niet voor niets aparte functies binnen (grotere) organisaties. Daarom wilde ik graag werken in een team van online marketeers en specialisten. Het voordeel hiervan is dat je elkaar kunt helpen met nieuwe ontwikkelingen en specialistische kennis. Terwijl je aan collega’s vragen kunt stellen over het gebied waar zij in gespecialiseerd zijn, heb jij de mogelijkheid om je tijd en aandacht te richten op het gebied binnen online marketing dat jou het meeste ligt.

Daarnaast heeft het werken bij een bureau als voordeel dat je vaak voor meerdere accounts werkt. Dan doe je meer diverse ervaring op dan dat je bij één organisatie zou doen. Niet alleen ervaring binnen jouw vakgebied, maar ook daarbuiten. Want bij online marketingbureau Online Marketeers ben je meer dan alleen een vakidioot. In je contact met opdrachtgevers ben je namelijk een projectmanager, accountmanager, adviseur en online marketeerin één.

“People don't care how much you know, until they know how much you care." – Theodore Roosevelt

De succesvolle online marketeer: meer dan alleen een online marketeer

De kennis die jij hebt als vakidioot moet natuurlijk wel aansluiten bij de wensen van de opdrachtgever. Als accountmanager en adviseur zorg je dat je de wensen van de klant helder hebt en die kunt vertalen naar een advies. Je bent communicatief sterk en bouwt je klanten uit tot relaties. Als projectmanager werk je vaak samen met diverse partijen en heb je te maken met deadlines. De partijen stuur je aan op deze deadlines om zo gezamenlijke doelen te behalen. Als online marketeer ga je zowel tactisch, als operationeel en strategisch te werk. Je geeft advies, voert dit uit, monitort resultaten. Je zorgt voor structuur en overzicht. In samenwerking met andere online marketeers werk je doelgericht om alle online KPI’s te behalen. Je hebt lef en bent kritisch. Je bent niet bang om fouten te maken, want daar leer je tenslotte van! Net zoals van de samenwerking met je collega’s. Juist die verschillende rollen en bijbehorende skills helpen je om de online marketing binnen de organisatie naar een hoger niveau te tillen.

Wil jij graag als Online Marketeer of als SEO/SEA Specialist aan de slag, maar twijfel je over de juiste werkgever? Als Interim Online Marketeer doe je veel diverse ervaring op bij diverse opdrachtgevers. Online Marketeers zoekt nog collega’s voor omgeving Den Haag, Amsterdam en Breda.

Download whitepaper

Delen via

Monique van Rijn

Monique is online marketeer met een specialisatie in SEA. Ze is begonnen als allround marketeer in de reisbranche. Hier groeide haar interesse voor online marketing en volgde ze de intensieve opleiding voor online marketeer B bij SRM. Haar doel is het efficiënt inzetten van de online marketing middelen om zo een optimale ROI te behalen. Ze is enthousiast, flexibel en volgt de nieuwste ontwikkelingen op de voet.