Google AdWords: zo optimaliseer je de nieuwe Smart Display-campagnes

Krijn van der Burgt — maandag 8 januari 2018

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op Frankwatching.

Het displaynetwerk is al geruime tijd bekend binnen het online-marketinglandschap van Google. Het creëren van banners en deze verspreiden op het partnernetwerk van Google is voor de meeste online marketeers geen geheim meer. Maar Google heeft inmiddels een nieuwe functie uitgerold binnen het Google Display Netwerk: de Smart Display-campagnes.

Wat zijn Smart Display-campagnes?

Slimme display-campagnes gebruiken de kracht van Googles machine learning en de inzichten van miljoenen apps en sites. Zo worden automatisch potentiële klanten, die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw producten, verbonden met jouw bedrijf.

Google gebruikt hun machine learning op grote schaal, waarmee je klanten rijkere ervaringen en betere resultaten voor jouw merk kunt bieden. Adverteerders die Smart Display-campagnes gebruiken, zien gemiddeld 20 procent meer conversies tegen dezelfde CPA in vergelijking met hun andere display-campagnes, blijkt uit onderzoek.

Hoe stel je Smart Display-campagnes in?

Het maken van een Smart Display-campagne is eenvoudig. Maak een Display-campagne in AdWords en wanneer je een marketingdoel moet selecteren, kies je een optie onder de koptekst ‘Actie stimuleren’ (Drive Action), met uitsluiting van ‘Mobiele app installeren’ of ‘Inschakelen met jouw mobiele app’. Nadat je een marketingdoel hebt gekozen, verschijnt de optie om een Smart Display-campagne te maken. Controleer dit vakje om te beginnen.

  1. Klik op + Campagne en selecteer enkel het Display Netwerk
  2. Onder de marketingdoelen kun je één van de doelstellingen kiezen
  3. Vink Slimme display-campagne aan in het onderste gedeelte van het tabblad
  4. Kies je geografische en specifieke targeting rond de taal voor deze campagne
  5. Voer een dagbudget en CPA-bod in
  6. Klik op Opslaan en doorgaan

    Display Netwerk

  7. Maak nieuwe slimme display-advertenties aan. Hiervoor worden de volgende aantallen aanbevolen:
  • 5 tekstkoppen
  • 5 regels voor tekstbeschrijving
  • 15 afbeeldingen (zonder enige tekst)
  • 5 logo’s
  • 1 landingspagina (je kunt niet meer dan één gebruiken)

    Display advertentie

Wat zijn de voordelen van Smart Display-campagnes?

Met de Smart Display-campagnes zet Google een grote stap naar de automatisering van displaycampagnes. De campagnes kunnen nu handmatig opgezet worden, wat enorm veel tijd scheelt. De algoritmes zijn ontwikkeld op basis van veel data waarover Google beschikt. Deze algoritmes werken sneller en zijn veel efficiënter, waar veel winst uitgehaald wordt ten opzichte van de handmatige optimalisatie. Hetzelfde geldt voor het optimaliseren van campagnes. Waar online marketeers hun kennis toepassen om het maximale uit de campagne te halen, zal dit bij de Smart Display-campagnes niet meer nodig zijn. Ook in dit geval weet Google aan de hand van big data de campagnes beter te optimaliseren dan dat online marketeers dit kunnen.

Een groot voordeel is dus dat je de Smart Display-campagnes sneller en efficiënter kunt opzetten en beheren dan de standaard Display-campagnes. Maar een ander groot voordeel is dat de Smart Display-campagnes een hogere conversieratio behalen, van gemiddeld 20 procent.

Je hoort vaak dat displaycampagnes naast naamsbekendheid geen conversies opleveren. Met de Smart Display-campagnes zal dit dus gaan veranderen.

Hoe optimaliseer je Smart Display-campagnes?

Omdat er enorm veel geautomatiseerd wordt, kun je de Smart Display-campagnes op minder manieren optimaliseren dan ‘normale’ campagnes. Dat betekent niet dat je ze helemaal niet meer kunt optimaliseren. Dit zijn vijf punten waarop je dat kunt doen:

1. Budget

Als adverteerder behoud je altijd zelf de controle over je AdWords-budget en wat je maximaal wil uitgeven voor de totale campagne.

2. Doel CPA

Bij Smart Display-campagnes kun je geen CPC- of CPM-bod instellen maar enkel een CPA-bod. Adverteerders kunnen de doel CPA (kosten per acquisitie) altijd aanpassen. Als je teleurgesteld bent in de CPA van de Smart Display-campagne, dan verlaag je jouw doel CPA.

3. A/B-testen

Blijf nieuwe advertenties continue testen! Controleer je advertentie voorwaarden regelmatig en vervang eventueel titels, beschrijvingen of afbeeldingen als de prestaties tegenvallen.

4. Plaatsingen van advertenties

Hoewel je in een slimme displaycampagne niet zelf kunt selecteren op welke websites en apps jouw advertenties direct worden vertoond, kun je nog steeds afzonderlijke plaatsingen (websites of apps) uitsluiten. Controleer regelmatig je plaatsingen en sluit slecht presterende plaatsingen uit voor jouw campagne, om onnodige kosten te besparen. Je kunt ook individuele plaatsingen uitsluiten, om te voorkomen dat jouw advertenties worden weergegeven op sites met inhoud die niet overeenkomen met jouw producten en/of diensten.

5. Demografie

Op basis van demografie kun je de campagne monitoren, om te zien welke leeftijdsgroepen of welk geslacht de beste prestaties opleveren.

Smart Display-campagnes de route naar conversies?

De nieuwe feature van Google zou dus tot 20 procent meer conversies moeten leiden. Wat denken jullie: worden de Smart Display-campagnes inderdaad een succes of blijft het displaynetwerk enkel een methode om je naamsbekendheid te vergroten? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en gedachten over dit onderwerp!

Download whitepaper

Delen via

Krijn van der Burgt

Door Google ‘getarget’ als (test)analist om nieuwe ontwikkelingen te testen en mee te denken bij innovaties. Niet zonder reden want Krijn acteert op het hoogste niveau als het gaat om (paid) campagnes (Adwords, Facebook, Bing, Linkedin). Dat in combinatie met diepgaande kennis van SEO, conversie optimalisatie en de vertaling naar ROI maken van Krijn een online strateeg die in staat is ondernemingen uit te laten blinken in vindbaarheid en zichtbaarheid.