Google AdWords optimaliseren, zo doe je dat!

Krijn van der Burgt — donderdag 13 april 2017

Wanneer je gebruikt maakt van Adwords is het van belang om de campagnes te optimaliseren. Dit om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk relevant verkeer gegenereerd wordt naar je website en dat het budget zo optimaal mogelijk wordt besteed. Vaak weten bedrijven niet zo goed naar welke statistieken ze moeten kijken of hoe ze überhaupt een campagne moeten optimaliseren. Loop jij hier ook tegen aan of wil je gewoon nog meer uit je AdWords campagnes halen? Lees dan dit artikel door om binnen 3 stappen jouw posities in AdWords te kunnen verhogen. 

Hoe behaal je een hoge advertentiepositie in Google AdWords?

De positie van je advertentie is van groot belang. Op relevante zoektermen wil je natuurlijk hogere posities halen om kwalitatief verkeer naar je website te genereren. De posities worden bepaald op de veiling. Elke zoekopdracht is een veiling op zich waarbij gekeken wordt naar de bieding (CPC), kwaliteitsscore en het verwachte effect van extensies en advertentie-indelingen. Om hogere posities te behalen is het dus belangrijk om de biedingen, kwaliteitsscore en extensies te optimaliseren. Dit leg ik in de volgende stappen verder uit. Bekijk hier de video van Google waarin het veiling proces duidelijk wordt uitgelegd.


Stap 1. Biedingen optimaliseren

Er zijn natuurlijk verschillende soorten bied-strategieën, maar in dit artikel ga ik uit van handmatige CPC-biedingen omdat deze het meest voorkomen. Bij het optimaliseren van de biedingen kan er gekeken worden naar meerdere factoren. Kijk dus naar de gemiddelde positie.  Omdat de biedingen dus direct effect hebben op de gemiddelde positie is dit een belangrijke statistiek. Wanneer je positie bijvoorbeeld 2,5 is, betekent dit dat je advertentiepositie schommelt tussen de 2e en 3e positie. Bij een relevante zoekterm wil je wellicht een hogere positie behalen. Hiervoor kun je gebruik maken van de bodsimulator. Deze toont direct wat de bodwijziging voor effect kan hebben.

Ook het vertoningsaandeel is een belangrijke statistiek. Hiermee kun je zien hoeveel procent van de markt je bereikt binnen je targeting. Wanneer dit geen 100% is kun je dus met een bod verhoging meer markt bereiken. Verder kun je het bouncepercentage en de gemiddelde sessieduur in de gaten houden om te kijken of het relevant verkeer is. En als laatste kun je kijken naar de conversies. Hoe meer conversies je binnenhaalt op een zoekterm hoe meer je kunt bieden uiteraard. 


Stap 2. Kwaliteitsscore verbeteren

Om de kwaliteitsscore te kunnen verbeteren is het natuurlijk van belang om te weten dat de kwaliteitsscore bestaat uit de volgende drie onderdelen:

  • -Verwachte klikfrequentie (CTR)
  • -Advertentierelevantie
  • -Ervaring op bestemmingspagina

Verwachte klikfrequentie

AdWords houdt rekening met hoe goed het zoekwoord in het verleden heeft gepresteerd. De verwachte klikfrequentie (CTR) die AdWords levert voor een zoekwoord in het account, is een schatting op basis van de veronderstelling dat de zoekterm exact overeenkomt met dat zoekwoord. Er zijn drie statussen mogelijk: hoger dan gemiddeld, gemiddeld of lager dan gemiddeld. Wanneer de status op gemiddeld of lager dan gemiddeld staat is het van belang om dit te optimaliseren. Dit kan door het targeten van relevantere zoekwoorden en het gebruik maken van uitsluitingszoekwoorden.

Advertentierelevantie

Deze status geeft aan hoe sterk je zoekwoord overeenkomt met de boodschap in jouw advertenties. Hoe relevanter de advertentie voor het desbetreffende zoekwoord, hoe hoger de kwaliteitsscore. Tips om je advertentierelevantie te verhogen zijn het opnemen van de zoekterm in de advertentie kop. Vermeld verder unieke USP’s vermelden die betrekking hebben op de zoekterm.

adwords.jpg#asset:525

Ervaring op de bestemmingspagina

De ervaring op de bestemmingspagina is óók een maatstaf van Google. Met andere woorden: Google beoordeelt of de bestemmingspagina relevant is voor de zoekopdracht. Tips om de ervaring te verbeteren zijn:

  • Bied relevante, nuttige en originele content
  • Bevorder de transparantie en betrouwbaarheid van je site
  • Zorg ervoor dat mobiele navigatie en navigatie via de desktop gemakkelijk zijn
  • Wees snel - verminder de laadtijd van de bestemmingspagina Maak je site (nog) geschikter voor mobiele apparaten


Stap 3. Extensies effectief inzetten

Advertentie-extensies zijn een type advertentie-indeling waarmee je extra informatie over jouw bedrijf kunt weergeven. Zie ze als een uitbreiding van de tekstadvertenties. Meer ruimte, betekent meer klikken. Er zijn verschillende soorten advertentie-extensies die je kunt toevoegen aan je advertenties. Voeg alleen extensies toe aan je advertentie wanneer deze relevant zijn voor jouw bedrijf.

Handmatige extensies

  • App-extensie
  • Oproep-extensie
  • Locatie-extensie
  • Recensie-extensie
  • Sitelink-extensie
  • Highlight-extensie
  • Prijs-extensie
  • Berichten-extensie

Automatische extensies

  • Consumentenbeoordelingen
  • Eerdere bezoeken
  • Verkopersbeoordelingen
  • Dynamische website-informatie

Voorbeeld-advertentie-extensies-Profile.jpg#asset:527

Kortom, het behalen van hogere posities kun je doen door biedingen te optimaliseren, de kwaliteitsscore te verbeteren en het inzetten van advertentie-extensies. Wil je meer informatie of hulp bij het verbeteren van je AdWords account neem dan contact met ons op.

Delen via

Krijn van der Burgt

Door Google ‘getarget’ als (test)analist om nieuwe ontwikkelingen te testen en mee te denken bij innovaties. Niet zonder reden want Krijn acteert op het hoogste niveau als het gaat om (paid) campagnes (Adwords, Facebook, Bing, Linkedin). Dat in combinatie met diepgaande kennis van SEO, conversie optimalisatie en de vertaling naar ROI maken van Krijn een online strateeg die in staat is ondernemingen uit te laten blinken in vindbaarheid en zichtbaarheid.