5 tips voor het behalen van je Google certificaten

Krijn van der Burgt — dinsdag 24 juli 2018

Expertise op het gebied van Google Adwords en Google Analytics is de basis van een succesvolle online marketeer. Het behalen van de Google certificaten is dan ook essentieel als je de ambitie hebt een goede Adwords specialist te worden.

Als startende online marketeer ben ik ook gestart met het behalen van alle Google certificaten. In combinatie met werken in de Google Adwords interface was dit de ideale combinatie om snel kennis en ervaring op te doen. Het is de eerste grote stap richting je carrière als echte SEA-specialist.

Adwords Academy vervangt Google Partners

Binnenkort verandert er iets belangrijks in Google Partners: in de komende maanden verhuizen de functies uit het Google Partners-portal naar het nieuwe, verbeterde Adwords. Zorg dat je hier toegang tot hebt, want alles zal gaan lopen via de nieuwe Adwords Academy. Ook het oude Google Partners portal is inmiddels vervangen door het vernieuwde portal. Bekijk hieronder de video over de nieuwe Adwords Academy.

Adwords certificaat behalen

Direct hoger scoren in Google? Dat kan met Google Adwords! Onafhankelijk onderzoek wijst uit dat iedere geïnvesteerde euro in Adwords gemiddeld twee euro winst oplevert. En wist je dat je met Adwords ook kunt adverteren op partnerwebsites als YouTube, Buienradar en duizenden andere websites?

Helaas is Adwords voor beginners vaak te complex. Er zijn honderden mogelijkheden en functies om je advertenties te beheren. Een Adwords certificaat behalen helpt je om wegwijs te worden binnen al die mogelijkheden. Na het volgen van deze training ben jij in staat om advertenties te maken waarmee je veel geld kunt verdienen.

Om je certificaat te behalen is het belangrijk dat je zowel de Google Fundamentals toets haalt en het Advanced Search examen. De combinatie van deze behaalde toetsen levert je een officieel Google certificaat op. Hieronder mijn eigen Google Adwords Search certificaat.

Ad Words Certificaat

Wat zijn de voordelen van Google Adwords certificaten?

Iedereen met een Google account kan ook gratis een Adwords-certificering behalen. Maar wat zijn naast de kennis de voordelen van deze Google Adwords certificaten?

  • Je kunt je kennis van Adwords aantonen;
  • Met jouw Google certificaten kan het bedrijf waar je werkt een Google Partner-badge verdienen, wat vooral bij online marketingbureaus vaak van groot belang is;
  • Met de Google certificaten toon je aan dat je de wil hebt om een echte specialist te worden, het is dan ook uitstekend voor je personal branding.

Welke Google certificaten zijn er?

Hieronder vind je een overzicht van alle Google certificaten. Naast de Search certificaten heb je dus ook voor Display, Mobile, Video en Shopping aparte certificaten. Tegenwoordig kun je in de Academy ook certificaten behalen voor Analytics en Doubleclick.

Beschikbare kennistesten voor Adwords-certificering

Adwords Fundamentals

In de Adwords Fundamentals-kennistest worden algemene en meer gevorderde concepten behandeld, waaronder de voordelen van online adverteren en praktische tips om Adwords-campagnes te beheren en te optimaliseren.

Search Advertising

In de Search Advertising-kennistest worden algemene en gevorderde concepten behandeld voor het maken, beheren, meten en optimaliseren van campagnes met zoekadvertenties in het zoeknetwerk.

Display Advertising

In de Display Advertising-kennistest worden gevorderde concepten en praktische tips behandeld voor het maken, beheren, meten en optimaliseren van display-campagnes.

Mobile Advertising

In de Mobile Advertising-kennistest worden algemene en gevorderde concepten behandeld voor adverteren op mobiele apparaten. Aan bod komen onder meer advertentie-indelingen, bieden, targeting en de meting en optimalisatie van campagnes.

Video Advertising

In de Video Advertising-kennistest worden algemene en gevorderde concepten behandeld, waaronder praktische tips voor het maken, beheren, meten en optimaliseren van campagnes met videoadvertenties op YouTube en het web.

Shopping Advertising

In de Shopping Advertising-kennistest worden algemene en gevorderde concepten behandeld, waaronder het maken van een Merchant Center-account, product data feed en het maken en beheren van Shopping-campagnes.

Double Click Certificaat

Google certificaat halen: 5 tips voor het behalen van je Google certificaten

Om je op weg te helpen geef ik vijf tips om ervoor te zorgen dat ook jij je certificaten behaalt:

1. Oefen in de Adwords interface

De eerste tip is voor mij enorm belangrijk geweest: oefenen in de Adwords interface. Hoe meer praktijkervaring je opdoet, hoe eenvoudiger de examens worden. Waar de examens voorheen vaak gebaseerd waren op theoretische vragen, is dit tegenwoordig niet meer het geval. Er wordt verwacht dat je praktijkervaring hebt en dat je met deze ervaring de verschillende inzichtvragen prima kan beantwoorden.

2. Maak gebruik van de Google Academy lessen

De lesstof is uiteraard terug te vinden binnen de Adwords Academy. Voor ieder examen is er een aparte omgeving met alle lessen en informatie waarin ieder onderwerp wordt behandeld. Het voordeel hiervan is dat je in eigen tempo de lesstof door kunt nemen. Naast het doornemen van de lessen is het ook verstandig ze direct in de praktijk te oefenen in de Adwords interface.

3. Maak een aantal oefenexamens

Wanneer je alle lessen hebt doorgenomen is het verstandig om een aantal oefenexamens te maken. Deze geven je een goede indruk van de manier waarop de vragen gesteld worden. In het lesprogramma zitten overal oefenvragen verwerkt. Op internet zijn er ook allerlei websites met oefenexamens die je helpen bij het voorbereiden op de examens.

4. Neem de tijd tijdens je examen

Je hebt voor de meeste Adwords examens 90 tot 120 minuten de tijd. Dit is lang genoeg om alle vragen op het gemak te beantwoorden. Denk dus rustig na over de gestelde vragen en lees ze goed door. Er zitten namelijk vaak twee antwoorden bij die allebei goed zouden kunnen zijn. Echter is er altijd maar één antwoord dat het beste bij de vraag past.

5. Doe wat je leuk lijkt!

Het is belangrijk dat je doet wat je leuk vindt in het leven en dat geldt ook bij Google Adwords. Uiteraard heb je wel cijfermatig inzicht nodig om een goede Adwords specialist te worden en niet alle stof is even interessant. Maar vind je het bijvoorbeeld leuk om met video bezig te zijn? Richt je dan vooral op video advertising. Elk Google certificaat staat ook voor een eigen specialisatie, waar in deze tijd veel vraag naar is vanuit het bedrijfsleven. Behaal dus de certificaten van onderdelen die jij interessant vindt en wordt hier specialist in!

Wat is nou het verschil tussen Adwords-certificeringen en de Google Partner-badge?

Adwords-certificeringen: Elk lid van Google Partners kan de Adwords-certificering behalen. Als gecertificeerde professional kun je jouw prestaties aantonen met een persoonlijk certificaat van Google.

Google Partner-badge: Een bureau dat aan de vereisten voor de Partner-status voldoet, verdient de Google Partner- of de Google Premier Partner-badge en kan zichzelf promoten als 'Google Partner'. Houd er rekening mee dat een bureau niet simpelweg 'Google Partner' wordt door deel te nemen aan het programma.

Wanneer krijg je als bedrijf een Google Partner-badge?

Hieronder een overzicht met de vereisten om van Google een Partner-badge te krijgen:

  • Tenminste één medewerker met een Adwords-certificering heeft aangetoond de productprestaties te hebben verbeterd en expertise te hebben op dat productgebied, inclusief:
    • Search Advertising
    • Mobile Advertising
    • Video Advertising
    • Display Advertising
    • Shopping Advertising
  • Gedurende 90 dagen Adwords-uitgaven van USD 10.000 in het gecertificeerde productgebied hebben.

Heb je vragen over de Google certificaten?

Of wil je weten wat de mogelijkheden zijn om aan de slag te gaan als startende online marketeer? Neem dan contact met ons op!

Download whitepaper

Delen via

Krijn van der Burgt

Door Google ‘getarget’ als (test)analist om nieuwe ontwikkelingen te testen en mee te denken bij innovaties. Niet zonder reden want Krijn acteert op het hoogste niveau als het gaat om (paid) campagnes (Adwords, Facebook, Bing, Linkedin). Dat in combinatie met diepgaande kennis van SEO, conversie optimalisatie en de vertaling naar ROI maken van Krijn een online strateeg die in staat is ondernemingen uit te laten blinken in vindbaarheid en zichtbaarheid.