Foto's: to stock or not to stock?

Michelle Hack — dinsdag 17 juli 2018

Herken je dat? Je wilt graag een post op je zakelijke social mediakanalen plaatsen, maar je hebt geen foto in bezit die professioneel, relevant en óók nog persoonlijk en authentiek is.

Wat nu? Geen afbeelding toevoegen is geen optie, want een social media post zonder afbeelding valt bij jou ook niet op in je tijdlijn. Een post plaatsen zonder afbeelding is als een online marketeer zonder internet! Kies je ervoor om: geen post te plaatsen en te wachten totdat je het perfecte plaatje hebt, een irrelevante foto toe te voegen of een afbeelding aan te schaffen? 

Visuele content is een must

Het feit dat visuele content ter ondersteuning van tekst van belang is hoeven we niet te bediscussiëren. Zoals mijn collega Marleen ook aangeeft in haar blog: een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Visuele content zorgt nou eenmaal voor meer betrokkenheid, wordt sneller verwerkt en wordt beter onthouden dan tekstuele content.

Als ik adviseer om professionelere afbeeldingen te gebruiken bij social media posts dan ontvang ik - helaas - nog steeds regelmatig reacties zoals:

  • “Wij hebben geen goede foto’s voor bij een post, dus dan plaatsen we liever niks...”
  • “Wij hebben geen goede foto’s en rechtenvrije afbeeldingen aanschaffen kost veel geld!”
  • “Wij hebben geen eigen foto’s en een professionele fotograaf inhuren kost veel geld...”

Beste gratis rechtenvrije stockfoto's

Bovenstaande argumenten zijn wat mij betreft geen redenen om geen afbeelding bij je post toe te voegen. Er zijn namelijk verschillende websites waar je gratis rechtenvrije stockfoto's kan downloaden. Uiteraard heb je minder keus in vergelijking met websites waar je tegen betaling stockfoto's kan kopen. Maar de meeste foto’s die gratis beschikbaar worden gesteld zijn verrassend genoeg mooi! 

Mijn persoonlijke voorkeuren waar je gratis rechtenvrije foto’s kan downloaden voor commercieel gebruik zijn: Unsplash, Pexels en Pixabay. Het aanbod wordt wekelijks aangevuld, handig!

blog-stockfoto-screenshot-1.png#asset:1424

Stockfoto: voor- en nadelen

Het gebruik van (gratis) stockfoto's heeft z'n voor- en nadelen:

Voordelen gebruik stockfoto’s:

  • Groot aanbod
  • Goede kwaliteit
  • Professioneel
  • Snel in bezit
  • Zelfs gratis beschikbaar

Nadelen gebruik stockfoto’s:

  • Niet onderscheidend (iedereen kan dezelfde stockfoto’s aanschaffen of downloaden)
  • Niet persoonlijk
  • Vaak onnatuurlijk

Zoals mijn collega Nicole in haar blog beschrijft hebben 'eigen' foto's de voorkeur, want deze foto's zijn uniek, persoonlijk en authentiek. Maar bij gebrek aan beter dan bieden (gratis) stockfoto's een goede uitkomst.

Tips bij het gebruik van stockfoto's

Als je ervoor kiest om stockfoto’s te gebruiken dan heb ik nog handige tips:

1. Neem geen genoegen met de eerste beste afbeelding. Het zoeken van een relevante afbeelding is vaak de grootste uitdaging. Voor de perfecte foto ben je soms even wat tijd kwijt.

2. Zoek een foto die aansluit op je merk, concept en identiteit. Bedrock.nl is een goed voorbeeld: zij gebruiken over het algemeen veel stockfoto’s, maar het komt helemaal tot zijn recht.

blog-stockfoto-screenshot-3.png#asset:1425

3. Personaliseer stockfoto’s. Wanneer je een simpel detail toevoegt aan de stockfoto dan geef je de foto een persoonlijke touch. Dit kun je bij alle afbeeldingen laten terugkomen om er één geheel van te maken! Hoe? Ik gebruik altijd Canva wanneer ik een foto wil personaliseren door bijvoorbeeld het invoegen van een bedrijfslogo.

blog-stockfoto-screenshot-2.png#asset:1426

Hulp nodig?

Kom je er niet helemaal uit of heb je vragen? Neem dan gerust contact op met mij of één van mijn collega’s.

Uiteraard staan onze social media experts ook voor je klaar als je hulp nodig hebt bij het creëren van de juiste content of bij het opstellen van een social mediastrategie. Stuur een mailtje naar info@online-marketeers.nl of bel naar 088 762 40 00 voor een vrijblijvend gesprek.

Download whitepaper

Delen via

Michelle Hack

Als allround online marketeer gespecialiseerd in SEA, SEO en content marketing zal jouw merk online altijd vindbaar en aanwezig zijn. Michelle zorgt er namelijk voor dat potentiële klanten jou vinden, ook als zij je nog niet kenden. Beslissingen neemt ze op basis van data: weg met de aannames! Ze is communicatief sterk en door haar ervaring in de gastvrijheidsindustrie helpt ze jou online het verschil te maken. Kortom: een aanpakker met een plan, die rationeel én pragmatisch te werk gaat.