Facebook Messenger: maak jij als bedrijf al gebruik van de reactieassistent?

Isabeau Brinkman — maandag 20 augustus 2018

Facebook Messenger is het eerste kanaal als ik een vraag (of klacht) heb over een bepaalde dienst of product. Waarom Facebook Messenger? Heel simpel, je krijgt vaak snel antwoord op je vraag en je kunt zo’n bericht ‘even tussendoor’ sturen. Ideaal als je niet in de gelegenheid bent om te bellen of e-mailen. Om nog maar niet te spreken over een telefonische wachtrij (er zijn 7 wachtende voor je...) in combinatie met schelle wachtmuziek!

Steeds vaker handelen bedrijven vragen en klachten af via Facebook Messenger of WhatsApp. De reactiesnelheid is hierbij heel belangrijk, want men verwacht online eenmaal snelle reacties op hun vragen of klachten.

Bij veel grote bedrijven zoals KLM of Albert Heijn is het webcare-team (bijna) 24/7 online bereikbaar. Voor het midden- en kleinbedrijf is wekelijks actief zijn op social media al een uitdaging, laat staan een goede én snelle klantenservice bieden via één of meerdere social media kanalen.

Automatische reacties instellen voor Facebook Messenger

De reactieassistent van Facebook is eigenlijk al oud nieuws, maar veel bedrijven maken er geen gebruik van. Wat mij betreft een gemiste kans, want het instellen van de reactieassistent is easy peasy.

Er zijn drie verschillende opties die je kunt instellen voor je Facebook bedrijfspagina: messenger begroeting, expressreactie en een reactie bij afwezigheid. Alle reacties kun je personaliseren (voornaam en/of achternaam) en/of verrijken met extra informatie (website, telefoonnummer, e-mailadres en/of adres).

Screenshot-Instellingen.png#asset:1453

1. Messenger begroeting:

Stel een begroeting in die klanten zien wanneer zij voor het eerst een gesprek met je starten via Facebook Messenger. Als klanten een chatvenster openen dan zien zij jouw welkomstbericht.

Screenshot-Begroeting.png#asset:1454

2. Expressreactie:

Stel een automatische reactie in wanneer klanten een gesprek starten met jou. Handig als je even niet achter je laptop zit, waardoor je niet meteen kan reageren.

Screenshot-Expressreactie.png#asset:1455

3. Reactie bij afwezigheid:

Stel een automatische reactie in wanneer je niet online aanwezig bent, bijvoorbeeld buiten kantoortijden. Als klanten ’s avonds of in het weekend een gesprek starten dan is het prettig als er een automatische reactie wordt gestuurd met de boodschap dat je niet aanwezig bent, maar zo snel mogelijk zal reageren. Bij afwezigheid kun je middels een planning per dag eenvoudig instellen wanneer je wel/niet aanwezig bent.

Screenshot-planning-2.png#asset:1462

Chatbot voor Facebook messenger

Chatbots, je kunt er niet meer omheen. Met een chatbot ben je als bedrijf áltijd bereikbaar, beschikbaar en aanspreekbaar. Middels ‘conversational intelligence’ helpen chatbots bedrijven met gesprekken leiden en vragen beantwoorden. Dit klinkt technisch, maar het is vrij eenvoudig om een chatbot te implementeren op Facebook Messenger. Er zijn verschillende tools, zoals Manychat en Mobile Monkey, die jou helpen met het inrichten van een chatbot.

KLM lanceerde als een van de eerste een chatbot, ook bekend als BlueBot (BB). De bot is zelflerend en KLM omschrijft haar als: ‘behulpzaam, vriendelijk, professioneel en gewaagd’. Via Facebook Messenger kun je als klant van KLM alles ontvangen, zoals de boekingsbevestiging, herinnering voor het inchecken, vluchtupdates, maar ook persoonlijke aanbiedingen [zie video].

Facebook Messenger: 1,3 miljard maandelijkse gebruikers

Zoals je leest liggen de kansen voor het oprapen rondom Facebook Messenger. Niet alleen om je (potentiële) klanten een goede en snelle service te bieden, maar ook om leads te generen.

  • Maandelijks wordt er meer dan 2 miljard chatberichten verzonden tussen mensen en bedrijven;
  • 53% van de mensen koopt eerder bij een bedrijf waarnaar ze rechtstreeks een chatbericht kunnen sturen;
  • 56% van de mensen stuurt liever een chatbericht naar een bedrijf dan dat ze bellen.

                                                                                                     Bron: Facebook Messenger

We kunnen wel stellen dat Facebook Messenger Marketing steeds belangrijker wordt voor veel bedrijven. Hierbij kunnen we je uiteraard ondersteunen, zowel op strategisch als operationeel niveau. Wij helpen je graag met de next step. Dus heb je vragen of wil je een keer sparren? Neem dan vrijblijvend contact op!

Download whitepaper

Delen via

Isabeau Brinkman

Creatief met woord en beeld en focus op het vergroten van conversie. Met een goede content strategie wekt Isabeau nieuwsgierigheid, deelt ze kennis, stimuleert ze interactie en creëert ze vooral waarde! Om dat te bereiken verdiept Isabeau zich natuurlijk in jouw organisatie, bedrijfsstrategie, markt en concurrenten. Maar nog belangrijker: zij weet als geen ander in de huid van jouw belangrijkste klanten en andere stakeholders te kruipen. Als marketeer gaat zij voor het totaalplaatje en helpt je graag met de mogelijkheden in multichannel marketing.