De digitalisering en social media, kunnen jouw medewerkers het bijbenen?

Marina Spaans — maandag 17 juli 2017

Van kleine organisaties tot grote corporates, de digitalisering is overal en voorlopig niet van plan om te stoppen. Dit heeft grote impact op de organisatie en vooral de mensen die er werken. Medewerkers moeten mee veranderen, maar zijn zij er wel klaar voor? Worden zij voldoende begeleid? Ik merk bij veel organisaties een blinde vlek voor dit vraagstuk. Daarom hierbij een beroep op elke manager en bestuurder in ons land. Onze 'oudere garde' heeft jouw hulp hard nodig, want online & social gaat voor veel medewerkers soms toch wel héél snel. 

Het bedrijfsleven is hard bezig met het versnellen van de digitale transitie. Harder gaan dan de concurrent. Er wordt gesproken over growth hacking, over marketing automation en alles wat bij online komt kijken. Digital zit in de 6e versnelling, maar in hoeverre zijn onze mensen ook aangesloten, en hoe? Hoe zit het met onze oudere medewerkers?

'De gap tussen medewerkers en digital wordt onderschat.'

Ondertussen, terwijl gesprekken worden gevoerd over digitalisering, werkt Angelique al 20 jaar op de telefonische helpdesk. Al 20 jaar loyaal en betrokken bij de organisatie. Het management wil dat het bedrijf haar zichtbaarheid gaat verhogen op social media middels ambassadeurs. Jep, succes ermee. Angelique is al blij dat ze een beetje fatsoenlijk haar kleinkinderen kan volgen op Facebook.  

Jouw medewerkers hebben hulp nodig. 

Het zijn immers jouw belangrijkste ambassadeurs, dus cruciaal als het gaat om online succes. Kunnen we verwachten dat medewerkers elke post vanuit het bedrijf 'liken' en 'delen' of dat medewerkers zelf weten hoe content te creëren? Ja natuurlijk, de jonge guppen komen echt wel uit de voeten met deze transitie, maar hoe zit het met de rest? Hoe moet Angelique dat doen? Als je als bedrijf content-creatie vanuit de medewerker wenst te stimuleren, hoe doe je dat dan? Hoe haal je de drempel weg, de angst of zo'n dergelijke post op LinkedIn wel mag/kan?

De waarheid is dat deze groep al massaal op social media zit. Het gebruik van sociale netwerken onder 45 tot 65 jaar steeg van 70% (2014) naar 83%(2016). Het platform Facebook ziet een groei in gebruikers onder de ouderen, zowel in aantallen als in dagelijks gebruik. Deze groep kan het dus wel degelijk. Het is een kwestie van pragmatiek en succesbeleving.

Schermafbeelding-2017-07-17-om-12.30.24.png#asset:692 Bron: CBS
Bron: Nationaal Social Media onderzoek 2017


4 duwtjes in de rug om jouw medewerkers te ondersteunen

1. Leg niet op, doe het samen. 
Wanneer is het van toegevoegde waarde? Niet alleen voor jou als directeur of manager, maar voor jouw medewerker? Wanneer gaat hij/zij echt gelukkig worden van deze verandering? Laat medewerkers klein en dichtbij beginnen, maak het leuk!

2. Zorg voor professionele begeleiding. 
Zorg dat medewerkers een 'back up' hebben op het gebied van coaching en begeleiding, intern of extern. Iemand die ze helpt, van het maken van een profiel tot aan het benaderen van potentiële klanten.

3. Geef het goede voorbeeld als MT/DT. 
Als management en directie dien je te laten zien zelf ook in staat te zijn om te veranderen. Je kunt moeilijk van je medewerkers verwachten dat ze na 20 jaar ‘ineens’ veranderen, en zelf blijven doen wat je altijd hebt gedaan.

4. Fouten maken mag! 
Misschien wel het meest belangrijke punt om te tackelen, de angst voor het overschrijden van een grens. Managers en directieleden hebben vaak erg goed voor ogen wat niet door de beugel kan op social media. Dit dient ook duidelijk te zijn, maar als je duidelijk maakt wat allemaal niet kan, maak dan ook duidelijk wat wél kan. Zelf content creëren is al lastig genoeg, laat staan als het ook nog 50 strafpunten kan opleveren. Mensen moeten hun weg vinden, coaching krijgen en vooral zelf ontdekken wat het beste werkt.

'Je moet eerst vallen, voordat je kunt leren opstaan.'

Er bestaat geen standaard handleiding waarin omschreven staat hoe om te gaan met het onderwerp. Dat kan ook niet, elke organisatie en medewerker is immers anders. Mensen die gedwongen moeten veranderen, mensen die bang zijn ooit wellicht nog vervangen te worden door de automatisering, mensen die online en social media als kwaad zien. Ook voor hen kan online en social media een mooie wereld zijn, zolang de combinatie met het menselijke aspect maar blijft voortbestaan. Bied jouw medewerkers de helpende hand, zo snijdt het mes aan twee kanten. 

Herken je deze situatieschets binnen jouw bedrijf? Geen zorgen! Online Marketeers helpt je graag met het creëren van meer betrokkenheid van jouw werknemers omtrent de social media. Voor meer informatie kun je contact opnemen via ons telefoonnummer, e-mailadres of contactformulier.


Delen via

Marina Spaans

Commerçant en ijzersterk in het overbrengen van kennis. Met een dosis lef en een blikje Redbull is Marina altijd in de 6e versnelling, waarbij af en toe op de rem moet worden getrapt. Haar enthousiasme werkt aanstekelijk vooral als de flipover erbij wordt gehaald. De expertise van Marina ligt bij business development, branding, customer experience en gedragsontwikkeling. Marina ziet en benut altijd en overal kansen. De energie spettert er vanaf!