Maak prestaties inzichtelijk met Google Data Studio

Dennis Domen — maandag 14 augustus 2017

Als ondernemer of marketingmanager wil je natuurlijk precies weten waar jouw online marketingbudget aan wordt uitgegeven. Daarom spendeer je iedere maand (te) veel tijd om allerlei data bij elkaar te rapen uit verschillende tools en rapporten. Niet alleen de verdeling van je budget en activiteiten is interessant, want de daadwerkelijke output van je campagnes is natuurlijk het allerbelangrijkste. Met online marketing kan je inzicht verkrijgen in deze data die je meer vertellen over je campagnes en de doelgroep die je hebt bereikt. Het geeft je de mogelijkheid om de klantreis in beeld te brengen, de best converterende kanalen te achterhalen en je ROI te berekenen. Wanneer je statistieken visualiseert, maak je al deze data aantrekkelijk en inzichtelijk. Om deze data te visualiseren heb je natuurlijk een geschikte tool nodig. Daarom heeft Google afgelopen jaar de bèta-versie gelanceerd van Google Data Studio. Deze visualisatietool maakt jouw online prestaties overzichtelijker en beter te begrijpen. Maar hoe ga je nu om met Google Data Studio?

Datavisualisatie vanuit verschillende gegevensbronnen

Binnen online marketing is er snel sprake van multichanneling waardoor je specifieke gegevens hebt uit verschillende digitale platformen. Vaak gaat het over SEO, SEA, e-mailmarketing of gegevens uit social media. Doordat Google Data Studio rechtstreeks gegevens importeert uit Google Analytics, Adwords, BigQuery en Google Sheets is het mogelijk om de meest uiteenlopende data te importeren en in beeld te brengen. Met Google Sheets heeft Google de mogelijkheid om data uit andere tools inzichtelijk te krijgen. Voor iedere tool waar een export in .csv-bestand mogelijk is, kan je vanaf nu allerlei data in beeld brengen. Google Spreadsheets biedt je namelijk de mogelijkheid om online Excel-bestanden te bewerken en gegevens aan te passen. Deze functies zorgen ervoor dat je rapportages in het vervolg een stuk effectiever kunnen worden opgeleverd.

Google-Data-Studio

Voor- en nadelen Google Data Studio

Zoals ieder programma heeft ook Google Data Studio voor- en nadelen. De huidige bèta-versie kent nog de nodige kinderziektes en beperkingen:

  • Het is helaas niet mogelijk om binnen één tabel of grafiek gegevens uit verschillende gegevensbronnen te koppelen.
  • Gegevens dienen al de mogelijkheid te hebben om te filteren in bijvoorbeeld Google Analytics. Datamanagement kost daardoor veel tijd bij het opzetten van een rapport in Google Data Studio.

Ondanks dat Google Data Studio nog verbeterpunten kent, heeft het programma in zijn korte bestaan al een aantal voordelen ten opzichte van vergelijkbare tools:

  • Je kan oneindig veel data visualiseren uit meerdere databronnen.
  • Het programma is zeer toegankelijk en het gebruik ervan is eenvoudig onder de knie te krijgen.
  • Ook is het mogelijk om samen te werken aan een rapportage, zelfs op hetzelfde moment.
  • Met de functionaliteit van Google Spreadsheets zijn de mogelijkheden enorm. Alle .csv-bestanden zijn te visualiseren bijvoorbeeld een online survey.
  • Het is een gratis tool. Er gelden geen limieten waardoor de mogelijkheden onbeperkt zijn.

Maak je online prestaties begrijpelijk en leesbaar

Binnen online marketing is het steeds beter mogelijk om de ROI in beeld te brengen, mits je alles goed hebt ingesteld. Tools zoals AdWords, Analytics, Facebook Power Editor en Search Console brengen steeds beter in kaart hoe jouw website of campagnes presteren.

Door middel van UTM tracking kun je campagnes voorzien van parameters. Deze parameters helpen jouw tools bij het in kaart brengen van al jouw online campagnes. Cheryl schreef al eerder over het gebruik van UTM-url’s. Wanneer je dit toepast op een website waarbij alle elementen zoals formulieren en buttons meetbaar zijn, dan kun je de prestaties van jouw online marketingactiviteiten gemakkelijk in kaart brengen.

Met Google Data Studio creëer je de mogelijkheid om deze metrics realtime in overzichtelijke grafieken te plaatsen. Dat maakt je online marketing prestaties snel te begrijpen en leesbaar. Hierdoor kan je samen met je online marketeer snel schakelen en de juiste vervolgstappen zetten.


Google-Data-Studio


Inrichten van Data Studio

Het inrichten van Google Data Studio kost je als gebruiker tijd. Google heeft wel een aantal templates beschikbaar gesteld die gebruikt kunnen worden. Dit is voor de beginnende gebruiker een goed startpunt . Deze templates laten zien hoe jouw metrics worden omgezet in vloeiende grafieken. Ook krijg je een goed beeld van de opbouw van een rapportage. Het is namelijk mogelijk om je oplevering onder te verdelen in pagina’s waardoor je specifieke onderwerpen kan raken tijdens een presentatie. Wanneer je een rapport wilt wat volledig op maat is, dan zal je gegevensbronnen moeten toevoegen die specifieke cijfers ophalen uit je campagnes.

Mocht je er nog niet aan uit komen hoe je jouw data op de juiste manier visualiseert? Wordt dan lid van de Google+ community over Google Data Studio of laat het aan ons weten!

Delen via

Dennis Domen

Dennis denkt in verbanden en kansen en vertaalt inhoud naar praktische en toepasbare (online) marketingoplossingen. Vanuit het perspectief van de klant creëert hij waardevolle content voor de juiste doelgroep. Een niet te stoppen drang naar het vergaren van kennis maakt Dennis een autoriteit in SEO en contentcreatie. Als type ruwe bolster weet je direct waar je aan toe bent en dat komt (snel) resultaat ten goede. It’s not about being the best, but creating the best.