Adverteren op LinkedIn: 7 tips

Nicole Haanen — vrijdag 7 september 2018

Adverteren op LinkedIn is duur; een bekende reactie wanneer ik voorstel LinkedIn advertising in te zetten. Veel organisaties adverteren op zowel LinkedIn en Facebook en zien op Facebook met een relatief klein budget een torenhoog bereik, terwijl op LinkedIn het tegenovergestelde gebeurt. Een reden om te stoppen met LinkedIn Ads? Nee! Zeker voor de B2B-markt biedt adverteren op LinkedIn vele kansen. Lees gauw verder, want ik geef je 7 praktische tips.

LinkedIn advertising: laat je kans niet liggen

LinkedIn is hét kanaal om professionals te bereiken, vooral wanneer je je op de zakelijke markt richt. Met uitgebreide targetingmogelijkheden zoals functie, branche en zelfs organisatienaam bereik jij precies de personen die invloed hebben op het koopproces. Neem voor je begint de tijd om je doelgroep goed in kaart te brengen en je strategie uit te stippelen. Laat je daarbij inspireren door mijn tips, want dan weet ik zeker dat je het maximale uit je investering haalt.

Tip 7: Breng je doelgroep in kaart

Dat lijkt een open deur, maar zeg eens eerlijk: hou jij rekening met zowel gebruikers, influencers én DMU’s (Decision Making Units)?

Stel: je verkoopt een social media tool. Online marketeers en communicatiemedewerkers werken met je tool, maar uiteindelijk is het de directeur die beslist over de overstap, hierbij laat hij zich adviseren door de leidinggevende van het marketingteam. Richt je dus niet alleen op de directeur, maar ook op de mensen om hem heen.

Om je te helpen bij definiëren van je doelgroep, schreef mijn collega Marleen eerder al het blog “7 vragen die jij moet kunnen beantwoorden over jouw doelgroep”.

Tip 6: Verbeter je kwaliteitscore

Nu je je doelgroep in kaart hebt, kies je waar je je op gaat richten. Relevance is key. Raken jouw ijzersterke advertentieteksten de juist snaar bij de doelgroep? Dit heeft positieve gevolgen voor je CTR, reacties, likes en shares. Leuk, maar ook super nuttig, want op basis van deze statistieken bepaalt LinkedIn de kwaliteitsscore van je advertentie. Onderstaande afbeelding laat het effect van je kwaliteitsscore voor je CPC zien. Je bod wordt vermenigvuldigd met je kwaliteitsscore. De bieder met de hoogste gecombineerde score wint de veilig. Je betaalt € 0,01 meer dan de score gedeeld door je eigen kwaliteitsscore.

Dus wil je kosten besparen? Stel voor elke doelgroep een eigen campagne op en pas je advertentietekst en -afbeelding hierop aan.

Biedingen Op Linked In

Tip 5: ga creatief om met een beperkt LinkedIn-budget

Het minimale dagbudget per campagne is € 10. Ik ervaar dat dit budget bijna altijd wel opgaat. Heb je een beperkt budget? Test dan twee weken met doelgroep A, twee weken met doelgroep B en twee weken met doelgroep C. Ga daarna verder met de best scorende doelgroep(en).

Tip 4: Zorg voor relevante advertenties

Je hebt het belang van relevante advertenties inmiddels al een paar keer gelezen in mijn blog. Maar hoe weet je nou wat je doelgroep het meeste aanspreekt. Het antwoord: testen, testen en nog eens testen. Zet de (informatie)behoefte van je doelgroep eens op een rij. Waar zijn ze nou echt in geïnteresseerd? Om weer even terug te komen op het voorbeeld met de aanbieder van de social media tool: wil je doelgroep weten dat hij kosten kan besparen of dat hij zijn werk efficiënter kan doen? Om erachter te komen of de juiste UBR (Unique Buying Reason) te pakken hebt, maak je verschillende varianten van je advertentie. Schrijf minimaal twee verschillende advertentieteksten en combineer deze met minimaal twee foto’s. In dat geval heb je dus vier advertenties: tekst A met afbeelding A, tekst A met afbeelding B, tekst B met afbeelding A en tekst B met afbeelding B. Laat de advertentie minimaal twee weken lopen. In deze periode verzamel je voldoende data op basis waarvan je een conclusie kunt trekken. Mocht je een flink budget hebben voor LinkedIn Ads, dan verzamel je natuurlijk sneller data en kun je eerder conclusies trekken. Zie je dat tekst B beter presteert, pauzeer de advertenties met tekst A, maak een nieuwe variant enzovoorts. Na een paar maanden weet jij precies welke UBR’s en afbeeldingen jouw doelgroep aanspreken.

Bonustip: voor mijn klanten heb ik positieve resultaten met carrousel- en video-advertenties. Test eens wat voor jouw organisatie werkt.

Tip 3: installeer de linkedIn Insight Tag

In de Adsmanager van LinkedIn vind je interessante statistieken over je advertentie. Aan hoeveel mensen is deze getoond, wat is de CTR en wat is de engagementscore? Maar wie zijn al die mensen die interesse tonen? Kom erachter met de LinkedIn Insight Tag! Deze installeer je heel gemakkelijk met het stappenplan LinkedIn Insight Tag van mijn collega Nikki. Indien de pixel meer dan 300 gegevens verzameld heeft, zie je in het tabblad ‘Demografische gegevens website’ gegevens over de professionals je website bezoeken, zelfs op paginaniveau! Je ziet onder andere functietitels, organisatienaam, branche en locatie. Gebruik deze waardevolle informatie om je doelgroep steeds verder te finetunen en je advertenties erop aan te passen. Een andere reden om de LinkedIn Insight Tag te installeren: je kunt mensen die via je advertentie naar je website gegaan zijn retargeten. Je weet dat er een bepaalde mate van interesse in je product/dienst is, waardoor je ze een ander soort advertentie kunt laten zien.

Demografische Gegevens Linked In

Tip 2: Maak gebruik van doelgroeplijsten

Klanten of prospects hebben ervaring met je product of dienst en/of hebben ooit interesse getoond. Ideaal om ze opnieuw te bereiken met een advertentie. In LinkedIn kun je jouw doelgroeplijst uploaden. Dit kan een accountlijst zijn, die bestaat uit bedrijfsnaam en bedrijfswebsite, of een contactenlijst met e-mailadressen. Voor de B2B-markt gebruik je de accountlijst omdat de kans groot is dat jouw klantenbestand zakelijke e-mailadressen bevat, terwijl de meeste LinkedIn-profielen aan een persoonlijk account gekoppeld zijn. LinkedIn kan zo geen match maken. Met de accountlijst upload je de organisatienaam en organisatiewebsite. Om en zo goed mogelijke match te maken, heb je bij voorkeur 1.000 accounts nodig. Het minimum is 300.

Bonustip: in Excel kun je van het e-mailadres de bedrijfswebsite maken door het @ en alles ervoor te verwijderen. nicole@online-marketeers.nl wordt dan online-marketeers.nl.

Ga je aan de slag met de accountlijst? Zorg er dan wel voor dat je bij het instellen van je doelgroep de juiste functies selecteert. Anders bereik je iedereen van de organisaties in je lijst.

Doelgroep Linked In Ads Instellen

Tip 1: Zet Leadformulieren in

Laatst zette ik voor mijn klant een LinkedIn advertentie met leadformulier in. Deze laagdrempelige manier om mensen actie te laten ondernemen, heeft een aantal mooie leads opgeleverd! Ik ben enthousiast! Het werkt heel makkelijk. Wanneer je je advertentie instelt, kies je voor ‘Verzamel leads met behulp van de formulieren voor het genereren van leads van LinkedIn’. Vervolgens maak je je advertentie zoals je het gewend bent. De CTA-button leidt niet naar je website maar naar een formulier waarvan de gegevens al (voor een groot deel) zijn ingevuld. Het doel van het formulier kan heel divers zijn: inschrijven voor een workshop, een whitepaper downloaden, abonneren op je nieuwsbrief of een terugbelverzoek achterlaten. Snel, gemakkelijk én effectief!

Leadformulier Linked In Instellen

Ready, set, go!

Alles goed ingesteld? Dan is het tijd om aan de slag te gaan! Mocht je er niet helemaal uitkomen, neem dan gerust contact met me op. Ik help je graag op weg!

Download whitepaper

Delen via

Nicole Haanen

Nicole is een allround marketeer die kansen signaleert en resultaatgericht te werk gaat. Ze is energiek, spontaan en werkt nauwkeurig. Nicole adviseert je graag over de inzet van online en offline kanalen en hoe deze elkaar versterken.
Door zich volledig in te leven in jouw organisatie, de concurrenten en de klanten komt ze met vernieuwende ideeën die ze vol enthousiasme uitwerkt. Daarbij verliest ze de einddoelen niet uit het oog.