Landing page maken? 5 tips!

Nicole Haanen — donderdag 3 mei 2018

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is de pagina waarop je websitebezoeker binnenkomt. Dit kan elke pagina op je website zijn. Denk aan de pagina waarnaar je verwijst in je advertentie, social post of nieuwsbrief. Of de pagina die men ziet na het klikken op een organisch zoekresultaat. Door deze landingspagina’s optimaal in te richten, verhoog je de klantbeleving op je website én het aantal conversies. Met deze 5 tips geef jij jouw landingspagina’s een flinke boost!

Zo werkt een goede landingspagina

Stel: je hebt last van je knie en zoekt informatie via Google. Je bekijkt de eerste zoekresultaten en besluit, in een fractie van een seconde, welk resultaat het beste antwoord geeft op je vraag. Als je doorklikt beoordeel je, onbewust, razendsnel of dit is wat je zoekt. Als dat niet het geval is, is de kans groot dat je teruggaat naar Google om de andere resultaten te bekijken of je zoekopdracht te finetunen.

Wat als je op de eerste website al een kort testje kon invullen over je kniepijn, zodat je nog specifiekere informatie kreeg? Wat als je je telefoonnummer kon achterlaten en binnen 10 minuten werd teruggebeld? Wat als je live kon chatten met een fysiotherapeut? Grote kans dat je vraag volledig beantwoord is, sterker nog: dat je een afspraak maakt en je knie in real life laat beoordelen. Raad eens bij welke fysiotherapeut je dan een afspraak maakt voor een vervolgtraject?

Tip 1: zorg voor relevante call-to-actions

Met call-to-actions trigger je je websitebezoekers om een specifieke actie te ondernemen. Dit kan een beloproep zijn, het invullen van je contactformulier of juist het plaatsen van een bestelling. Om ervoor te zorgen dat jouw website conversies oplevert, is het belangrijk om call-to-actions op een prominente plek op je website te plaatsen. De header leent zich goed voor buttons en de onderkant en zijkant van je pagina voor een contactformulier. In de lopende tekst kun je ook buttons plaatsen. Natuurlijk moet het geen overkillaan buttons en formulieren worden, dus ga eerst goed na welke call-to-actions voor jou het belangrijkste zijn. Uiteindelijk draait het om de hele beleving van de klant op je website. Test daarom eens wat er gebeurt als je je buttons en formulieren op een andere plek zet, een andere kleur maakt of anders vormgeeft.

Tip 2: zet de voordelen op een rij

Verstop de voordelen van dat ene specifieke product of dienst niet in je tekst, maar plaats ze op een prominente plek zoals de sidebar. Gebruik een overzichtelijke opsomming van de voordelen. Geef ook aan wat de bezoeker kan verwachten als hij op het aanbod ingaat. Bijvoorbeeld dat hij binnen 4 uur een offerte in zijn mailbox heeft of wordt teruggebeld.

Duidelijke call-to-actions en USP’sZo zorgt Coolblue voor duidelijke call-to-actions en USP’s.

Tip 3: zorg dat je landing page aansluit op je uiting

Het is belangrijk dat je landing page volledig aansluit op de boodschap in je bericht of advertentie. Zowel qua afbeeldingen en video’s als qua inhoud en tone-of-voice. Adverteer je bijvoorbeeld in AdWords op jongerenvakanties? Gebruik op de landingspagina dan geen foto’s van een gezin. Adverteer je op ‘bril rond gezicht’, zorg dan dat mensen uitkomen op een pagina die over dit specifieke onderwerp gaat.

Natuurlijk hoef je niet over elk onderwerp een landingspagina te schrijven. Het is pas de moeite waard als er voldoende zoekvolume op dit woord of deze zoekwoordcombinatie zit. Oftewel: als voldoende mensen ernaar zoeken. Wat ‘voldoende’ is, hangt sterk af van je branche. Op sommige onderwerpen wordt nu eenmaal veel meer gezocht. Vergelijk dus eens een aantal woord(combinaties) en trek hier je conclusies uit. Realiseer je, voordat je begint aan een superlange en inhoudelijke pagina, dat mensen in één oogopslag willen zien of jouw pagina antwoord geeft op hun vraag.

Advertentie met passende landing page.Advertentie van Eyewish.

Advertentie met passende landing page.Na de advertentie van Eyewish kom je op deze passende landing page terecht.


Tip 4: zorg voor de juiste verhouding tekst/beeld

Een pagina met een overvloed aan tekst leest niet lekker weg. Sterker nog: het kan een reden zijn om weg te klikken. Hoewel het ideale design per branche kan verschillen, weet ik uit eigen ervaring dat aantrekkelijk beeldmateriaal (geen stockfoto’s), een duidelijke titel en tussenkopjes, een groter lettertype, korte en krachtige teksten, witruimte en grote iconen/buttons het leesplezier verhogen. Is je tekst lang? Plaats dan tussendoor een foto of video. Het kan erg waardevol zijn om de landingspagina eens te laten lezen door een vriend of familielid die in je doelgroep valt. Leest het lekker weg? Een video is eigenlijk altijd goed, mits het geen negatieve gevolgen heeft voor je laadsnelheid. Want als mensen een video op je website bekijken, blijven ze automatisch langer op je pagina. Dat neemt Google ook weer mee in de ranking!

Bonustip: let erop dat je intro-alinea en call-to-actions altijd boven de ‘paginavouw’ staan. Dit is het gedeelte van je website dat websitebezoekers zien zonder te scrollen.

Tip 5: meet het succes van je landingspagina

Ben je helemaal tevreden met je landingspagina, maar valt het aantal conversies tegen? De tool Hotjar geeft je waardevolle inzichten in de gebruikservaring van je websitebezoekers. Aan de hand van heatmaps zie je precies waar websitebezoekers op klikken, hoe ver ze naar beneden scrollen en hoe zij met de muis bewegen. Zie je dat mensen altijd op een bepaald woord in je tekst klikken, maar zit er geen link achter? Ga dan eens na of het zinvol is om over dit woord een landing page te schrijven.

Stel je voor dat je op je website schrijft dat je ISO-gecertificeerd bent en je ziet dat mensen hierop klikken. Dan kan het zinvol zijn om een pagina over deze certificering te schrijven en hiernaar te linken. Klikken ze nooit op je call-to-action? Dan valt deze mogelijk te weinig op of is de plek niet logisch.

Ook kun je met Hotjar visitor recordings maken zodat je per bezoek kunt volgen naar welke pagina’s bezoekers navigeren, waar zij op klikken en waar ze afhaken. Hoewel Hotjar geen IP-adressen toont, is het, in het kader van de privacy, belangrijk om de instellingen te checken. Toetsaanslagen in invulvelden moeten afgeschermd zijn. Zie onderstaand screenshot.

Screenshot HotjarScreenshot van de site settings in Hotjar

Aan de slag!

Om ervoor te zorgen dat jouw landingspagina daadwerkelijk converteert, is het dus van belang dat jouw belangrijkste call-to-actions en USP’s op een prominente plek staan. Ook dient de pagina volledig aan te sluiten bij de verwachting van de websitebezoeker. Tijd om aan de slag te gaan!

Kom je er niet helemaal uit of heb je vragen? Neem dan gerust contact op met mij of mijn collega’s via 088 762 40 00 of info@online-marketeers.nl.

Download whitepaper

Delen via

Nicole Haanen

Nicole is een allround marketeer die kansen signaleert en resultaatgericht te werk gaat. Ze is energiek, spontaan en werkt nauwkeurig. Nicole adviseert je graag over de inzet van online en offline kanalen en hoe deze elkaar versterken.
Door zich volledig in te leven in jouw organisatie, de concurrenten en de klanten komt ze met vernieuwende ideeën die ze vol enthousiasme uitwerkt. Daarbij verliest ze de einddoelen niet uit het oog.