Facebook adverteren: 3 optimalisatie tips voor betere bedrijfsresultaten

Nikki Quite — donderdag 13 december 2018

Meer dan honderd vind-ik-leuks en een aantal reacties onder je Facebook advertentie. Op het eerste zicht een prima resultaat. Je duikt Google Analytics in. Aantal (ondersteunde) conversies: 0. Je krabt jezelf achter je oren en vraagt je af wat je beter had kunnen doen, want je advertenties zien er geweldig uit. Een herkenbaar probleem? Vanaf nu niet meer, want ik leg je in deze blog uit hoe je je advertenties optimaliseert voor betere resultaten die écht impact maken! Je voorzet is goed, je moet ‘m alleen nog even intikken.

Maak gebruik van slimme retargeting

…en maak je doelgroep nóg specifieker! Richt je bijvoorbeeld op de personen die eerder interesse hebben getoond. Dankzij de Facebook pixel kun je mensen targeten die vaker op je website zijn geweest, zelfs op specifieke landingspagina’s. Wil je bijvoorbeeld een bepaalde dienst of product verkopen waar jij eerder over geblogd hebt? Target dan de personen die de blog (uitvoerig) gelezen hebben!

Ik leg het je stap voor stap uit:

  1. Ga in Advertentiebeheer naar het tabblad ‘middelen’ en klik op ‘doelgroepen’;
  2. Maak een aangepaste doelgroep aan en kies voor ‘websiteverkeer’;
  3. Richt je alleen op de mensen die de specifieke blog hebben gelezen, kies in plaats van ‘alle websitebezoekers’ voor ‘mensen die specifieke webpagina’s hebben bezocht’;
  4. Stel het aantal dagen in en vul de juiste URL in;
  5. Klik op ‘verder verfijnen met’ en vul de frequentie in, zo target ook de personen die de blog meerdere keren gelezen hebben. Kies voor ‘is meer dan of gelijk aan 2’;
  6. Maak nog een aangepaste doelgroep aan door te klikken op ‘meer opnemen’;
  7. Kies voor ‘bezoekers op basis van doorgebrachte tijd’;
  8. Target hier de bezoekers die het langst op je pagina geweest zijn met ‘bovenste 25%’;
  9. Vul de juiste URL weer in en geef de doelgroep een naam.
Schermafbeelding 2018 11 05 Om 17 25 27

Tip: richt je eerst op de personen die al interesse hebben getoond (bijvoorbeeld paginavolgers of websitebezoekers) voordat je de advertentie promoot bij een nieuwe doelgroep. Zo kun je de ‘social proof’ meenemen!

Relevantiescore verbeteren

De Facebook advertentie relevantiescore wordt vaak over het hoofd gezien, maar is een van de belangrijkste sleutels tot een succesvolle campagne. Het verbeteren van deze score kan zorgen voor een groot verschil in resultaat.

Advertenties met lage relevantiescores worden gestraft met hogere kosten en advertenties met hoge relevantiescores worden beloond met lagere kosten. Genoeg redenen om de relevantiescore van je advertentie te verbeteren. 4 tips:

  • De meeste adverteerders kiezen bij het retargeten van websitebezoekers voor bezoekers in de afgelopen 180 dagen. De beste resultaten behaal je echter door maximum van 30 of zelfs 14 dagen te kiezen.
  • Een inkoppertje, maar probeer tekst in advertentieafbeeldingen te voorkomen! Facebook straft dit namelijk af en laat jouw advertentie aan minder personen zien. Voorkom daarnaast misleidende inhoud, oftewel ‘clickbait’. Als mensen die doorklikken niet lang op de landingspagina blijven, heeft dat negatieve gevolgen voor je relevantiescore.
  • Zorg voor een lage frequentie van je advertenties. Als mensen je advertentie te vaak zien daalt de relevantiescore en gaan de kosten per resultaat omhoog. Dit heeft een negatief effect op de gehele campagne. Wees creatief en zet regelmatig nieuwe advertenties in!
  • Probeer te zorgen voor interactie. Dit blijft een belangrijke graadmeter voor Facebook om te zien of jouw advertentie relevant genoeg is voor de doelgroep.

Tip: haal belangrijke inzichten in je advertenties uit Google Analytics! Past de landingspagina wel bij de inhoud van de advertentie? Vond de doelgroep het relevant, of klikten zij direct weg? Deze inzichten zijn essentieel om ervoor te zorgen dat bezoekers (uiteindelijk) converteren en zo bijdragen aan je bedrijfsresultaten. Check bijvoorbeeld het bouncepercentage en de sessieduur.

Facebook toeschrijving

Facebook heeft sinds kort een nieuw dashboard gelanceerd; Facebook Toeschrijving. Deze tool combineert data uit verschillende bronnen en maakt inzichtelijk wat de impact van de advertenties is op daadwerkelijke bedrijfsresultaten. Het meethulpmiddel zorgt voor een betere meetbaarheid van alle social media marketing- en salesinspanningen en geeft een vollediger beeld van het klanttraject. Zo zijn de conversiepaden bij te houden die plaatsvinden op meerdere apparaten en is te zien waardoor je conversies precies worden gestimuleerd. Met deze inzichten is het mogelijk om huidige én toekomstige advertenties beter in te zetten.

“45% van de digitale contactmomenten wordt gemist bij traditionele meting” - Facebook Business

Benieuwd naar meer social media tips, of kun je wel wat hulp gebruiken bij het optimaliseren van je advertenties? Wij helpen je graag! Neem (vrijblijvend) contact met mij of een van mijn collega’s op.

Download whitepaper

Delen via

Nikki Quite

Als social media expert onmisbaar in ieder team. Weet vanuit het merkperspectief een sterke strategie op te zetten en te vertalen naar de juiste campagnes, met een focus op conversie. Doet dit gestructureerd, accuraat en gericht op de (middel)lange termijn. Het opzetten van een social media kalender met onderscheidende content, social media advertising als leadgenerator of e-mailmarketing; Nikki kent de do’s en dont’s met een eigenzinnige aanpak en benadering.