15 miljoen views. Hoe mijn kat zonder moeite viral ging

Dennis Paauw — woensdag 27 april 2016

Ze sloegen in als een bom in de marketingwereld. Viral video’s met een extreem hoog bereik én relatief lage kosten. Bij elke pitch kwam het onderwerp wel even om de hoek kijken. Of wij ook zo’n viral video konden maken. De meeste mensen weten inmiddels dat het maken van zo’n video helemaal niet zo makkelijk is. Waar komt het op neer? Het vinden van de sweet spot tussen het juiste concept, kennis van het publiek, een heldere doelstelling, timing, goede promotie en een flinke dosis geluk. We weten ook dat de mooiste virals vaak niet door professionals worden gemaakt, maar door (semi-)amateurs en dat ze meestal bij toeval de wereld over gaan. Maar kun je dit toeval beïnvloeden? Of een video viral gaat hangt af van de mate waarin deze aan de eerder genoemde voorwaarden. 

Hoe je aan miljoenen views kunt komen

###pFacebook. Daar hadden ze een eigen kanaal waar ze gemakkelijk per nestje foto's en filmpjes op deelden. Het toeval was dat ze naast de katten ook een vogel hadden die op een onbewaakt moment naar mijn kat toe kwam. Het gezellige onderonsje tussen die twee werd opgenomen op video en een groot ‘funny video’-kanaal op Facebook pikte de video op. Een heuse viral was het resultaat. Alleen al op dit kanaal staat de teller inmiddels op 15,2 miljoen views. Ik kreeg ook te horen dat hij ook opgepakt en gedeeld is in Arabische landen. 

Cat Viral Video
“Inspelen op het juiste gevoel speelt de hoofdrol”

Hoe de video van mijn kat viral ging kunnen we beter begrijpen door hem te vergelijken met andere video’s die viral gingen en te zoeken naar overeenkomsten. Wat kunnen we daar uit opmaken? Veel viral video’s spelen in op emotie. Emoties zijn (bewust én onbewust) de trigger voor mensen om in actie te komen. Sommige mensen eten als ze droevig zijn, anderen gaan sporten na een motiverende video. Alles wat je ziet, hoort of leest spreekt de emotie aan, wat vervolgens weer resulteert in bepaald gedrag. Om de cirkel rond te maken: gedrag kun je dus sturen door in te spelen op een emotie. Dit zien we bijvoorbeeld terug in de Dove-campagnes. 

Robert Plutchik Wheel Of Emotion

Maar wat koop je er voor?  

Nou, in het geval van mijn kat eigenlijk helemaal niets, behalve dat ik ervan heb geleerd dat het laten spelen van een kitten met een vogel misschien niet verantwoord is (er zaten veel vogelexperts in het publiek, dat bleek wel uit de comments). Deze viewers haakte ook aan op het concept van emotie, alleen meer op het gebied van ‘frustratie’ en ‘bedenkelijkheid’. 

Toch is het een gegronde vraag of je het resultaat kunt meten wanneer je als organisatie een viral video wilt creëren. Het incorporeren van een (economisch) doel in een filmpje zorgt voor een nog grotere opgave om deze ook viral te laten gaan. Toch zijn er genoeg voorbeelden van filmpjes met een specifiek doel die succes hadden. Neem bijvoorbeeld de samenwerking tussen KLM & Heineken die resulteerde in “The Orange Experience”:

Vaak gebruiken bedrijven ook de stijl van de 'home made' video. Het publiek weet vaak echter feilloos door deze enscenering heen te prikken. Zo merk je in de volgende poging van Mini al vrij snel dat er iets niet klopt door het verschil in kwaliteit van de dashcam vs. het stemgeluid:

Old Spice, “The Man Your Man Could Smell Like”

Old Spice is het gelukt om met humor op het element van verrassing in te spelen. De eerste video uit deze serie is ondertussen meer dan 52 miljoen keer bekeken en zorgde voor het begin van een comeback van het merk. Dit deden ze door een geheel nieuwe doelgroep aan te spreken.

Hoe jij aan miljoenen views komt 

###ppopulairder dan selfies. Zo is één van de meest succesvolle kickstarters ooit de Kickstarter Expoding Kittens. Dit project haalde in recordtijd acht miljoen dollar op, waar het gestelde doel 80.000 dollar was.  

Exploding Kittens

Voor alle virals en ideeën die níet met katten te combineren zijn adviseer ik om bewust in te spelen op een emotie en dit te koppelen aan je eigen doel. Dit vergroot je kansen om je video viral te laten gaan aanzienlijk. Daarnaast zijn vindbaarheid en promotie eveneens belangrijk. Wie zijn de influencers die je doelgroep al aanspreken en hoe zou je daar op mee kunnen liften? Denk aan slimme oplossingen, en speel in op emotie en het gedrag van je publiek.  

Meer weten?

Ons team van gecertificeerde specialisten helpt je graag met al je marketingvragen. Wij zorgen dat je vindbaar bent in zoekmachines als Google, zijn er voor je advertentiecampagnes op LinkedIn en Facebook en je Google Analytics. We boosten je aantal volgers, het aantal leads naar je website, je naamsbekendheid en het aantal conversies op je site. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek!  

Delen via

Dennis Paauw

Alles wat met digitale media te maken heeft, geeft hem energie. Hij kent alle ontwikkelingen in zijn vakgebied zodat hij voortdurend verrassende oplossingen bedenkt. Zijn doel: samen met klanten kansen zien én pakken. En als hij te snel praat, zeg het gewoon!