10 redenen waarom je kiest voor een interim online marketeer

Lotte Schoots — maandag 23 oktober 2017

Je hebt tijdelijk versterking van een online marketing professional nodig. Maar je staat voor het dilemma: in huis of extern. Huur je een bureau in dat op afstand jouw online marketing beheert? Of ga je iemand aannemen, omdat je graag wilt dat iemand bij jou in de organisatie actief is? Het probleem is vaak dat het lastig is om iemand inhoudelijk aan te sturen terwijl je er zelf weinig verstand van hebt. Of je wilt deze persoon juist niet in dienst nemen, aangezien het om tijdelijke werkzaamheden gaat.

Nu werk ik bij een online marketing bureau, maar ik heb bijna 6 jaar aan de andere kant van de tafel gezeten. Nog voor het einde van mijn WO-studie Bedrijfskunde startte ik mijn online marketingcarrière bij een online reisorganisatie. Nul ervaring, maar wel een passie voor de online wereld. Hier was ik de enige (online) marketeer. Door intensieve samenwerking met externe online marketingspecialisten, regelmatig bezoeken van e-commerce congressen, het op de voet volgen van de belangrijkste marketingblogs en het dagelijks in de praktijk uitvoeren (learning by doing), ontwikkelde ik mijn online marketing skills.

interim online marketing


Online marketing is steeds vaker bedrijfskritisch, het raakt namelijk het hart van je organisatie. Ik heb zelf ervaren hoe belangrijk enerzijds de aansluiting bij de organisatie is (je zit dicht op de business en de ambitie). Anderzijds mis je als enige online marketeer in een organisatie specialistische kennis en sparringpartners. Dit laatste is gezien de razendsnelle ontwikkelingen noodzakelijk.

Op basis van mijn eigen ervaringen deel ik in dit artikel de 10 belangrijkste redenen waarom ik jou adviseer te kiezen voor het inzetten van interim online marketeers.

10. Frisse blik op je marketingstrategie

Iedereen kent het wel. Je staart al uren naar je eigen werk en wordt op den duur blind voor je eigen fouten. Maar bij het werk van anderen verbeter je de kleinste details. Een frisse blik op je (online) marketingstrategie zorgt vaak voor nieuwe en onafhankelijke inzichten. Zelf zit je vaak al te diep in de ‘tunnel’, wat het lastig maakt om blanco naar je eigen marketingstrategie en activiteiten te kijken. Daarnaast is het vaak moeilijk om operationele en strategische vaardigheden in één persoon te verenigen.

9. Profiteer van een grote bron aan kennis en ervaring

Een freelance online marketeer (ZZP’er) of iemand van een bureau neemt kennis en ervaring van andere bedrijven mee. Zie het als een bepakte rugzak die deze persoon met zich meedraagt. Als je voor een bureau kiest, dan profiteer je ook van de kruisbestuiving tussen online marketeers onderling. Daarnaast gaan de online marketingontwikkelingen zo razendsnel. Denk aan wijzigingen die Google doorvoert in het algoritme die impact hebben op jouw organische vindbaarheid of aan de nieuwe Adwords interface. Wist je dat Facebook dagelijks 150 software updates doorvoert? Dat kun je nooit allemaal in je eentje bijbenen.

8. Boost 'outside the box' denken in je bedrijf

Veel bedrijven zijn bezig met de digitale transformatie. Alleen is het vaak lastig om routines te doorbreken. Kreten als ‘We doen het altijd al zo’ of ‘Zo werken wij nou eenmaal’ vliegen je dan regelmatig om je oren. Vaak is er een externe blik nodig om ‘outside the box’ denken te stimuleren in je organisatie. Je zou de inzet van interim professionals kunnen zien als een strategie om je bedrijfsdoelen te behalen, je creëert een nieuwe inzichten in je bedrijf.

7. Professionals on demand

Heb je direct extra capaciteit nodig? Interim online marketeers kunnen vrijwel meteen starten. Als je iemand wilt aannemen en geen concessies wilt doen aan je selectiebeleid ben je al snel een paar maanden verder. Daarnaast is flexibiliteit ‘key’ om succesvol te zijn in de dynamische online wereld. Er treden altijd onverwachte issues op bij bijvoorbeeld de livegang van je nieuwe website. Hoe prettig is het dat je eenvoudig over extra capaciteit kunt beschikken. En daarna weer net zo makkelijk kunt afschalen.

6. Onderdeel van je team

Gezien het feit dat online marketing steeds vaker bedrijfskritisch is, wil je die kennis in huis hebben. Dat beleg je niet graag extern bij een bureau. Interim online marketeers zijn gedurende het project echt onderdeel van je team. Doordat zij werken op jouw kantoor, zitten ze middenin het hart van jouw bedrijf. Op deze manier wordt er snel kennis gemaakt met de bedrijfscultuur en primaire processen. Daarnaast zorgt het voor snellere en betere keuzes. Er wordt proactief gehandeld en de communicatie gaat makkelijker.

Foto-Cherelle-Presentatie-bewerkt-blog-onderdeel.jpg#asset:935


5. Kennisdeling

Een ander voordeel van het werken op locatie, in het verlengde van reden 6, is dat de kennis van de interim online marketeers gedeeld wordt binnen jouw bedrijf. Jouw medewerkers maken kennis met nieuwe inzichten en ervaringen. Bij diverse opdrachtgevers heb ik meegemaakt, dat zij interne tooling gebruiken, die ik geïntroduceerd had. Ik heb werknemers ‘on the side’ opgeleid om deze tools te kunnen gebruiken en hierin zelf een campagne te beheren. Er wordt dus niet alleen strategisch kennis maar ook praktische kennis gedeeld. Deze kennis en ervaring blijft achter in jouw organisatie wanneer het project van de interim online marketeer is afgelopen. Zie het als een soort erfenis…

4. Tijdelijk extra capaciteit

Of het nu gaat om het opvangen van zwangerschapsverlof, ziektevervanging of omdat er nog geen geschikte kandidaat is gevonden voor een vaste aanstelling. Dan is het maar wat fijn als je een kwalitatief gelijkwaardige marketeer vindt voor het opvangen van je capaciteitsprobleem. Collega’s kunnen het vaak niet opvangen vanwege tijdgebrek of het ontbreken van de expertise. En iemand aannemen kost veel tijd...

Of zit je middenin een reorganisatie. Hiervoor kun je tijdelijk een online marketing consultant inzetten, zodat de lijnen van je nieuwe online marketing strategie worden uitgezet. Én je advies krijgt hoe je online marketing team het beste neergezet kan worden na de reorganisatie.

3. Binnenhalen ontbrekende expertise voor speciaal project

Voor een tijdelijk project, bijvoorbeeld voor het lanceren van een nieuwe website, heb je behoefte aan SEO en website optimalisatie specialisten. Maar deze personen wil je niet fulltime in dienst nemen. Dan kan het heel interessant voor je zijn om deze professionals voor dit project tijdelijk in te huren.

2. Focus op core business

Anno 2017 kan iedereen wel een Facebook bericht plaatsen of een Instagram foto delen. Maar zoals het gezegde al luidt: ‘schoenmaker blijf bij je leest’. Maak je medewerkers vrij voor werk waar ze goed in zijn en laat bijvoorbeeld een social media strategie ontwikkelen door professionals. Een social media campagne opzetten is niet zo moeilijk, maar het succesvol inzetten ervan is specialistisch werk. Focus op de kern van je bedrijf.

1. Geen werkgeverslasten en -plichten

Wanneer je gebruik maakt van het inhuren van online marketing professionals, betaal je alleen voor de daadwerkelijk gemaakte uren. Geen werkgeverslasten en –plichten. Je hebt geen zorgen als iemand bijv. ziek wordt. Geen lange contracten, maar flexibel op- en afschalen.

Wat zijn jouw '10 reasons why'?

Kennisdeling, tijdelijke extra capaciteit, frisse blikken en flexibiliteit. Allemaal redenen waarom jij zou willen kiezen voor een interim online marketeer. Nog niet helemaal overtuigd? Of benieuwd naar de andere voordelen? Neem contact op met mij, ik deel met plezier mijn ervaringen (mail naar lotte@online-marketeers.nl). Ik ben erg benieuwd welke van de 10 voordelen jou het meest aanspreekt! 




Ready, Set… Go!

Wij zijn Online Marketeers. Een dynamisch online marketingbureau dat jou helpt je ambities waar te maken. Wij leveren flexibel online marketing professionals en als je wilt bij jou in huis. Of je nu een adviseur zoekt die voor jou een sterk strategisch fundament neerzet, of tijdelijk een specialist nodig hebt om een zwangerschap op te vangen. Bij ons beschik je over een ruime keuze van online marketeers en senioriteit. Benieuwd welke oplossing het beste aansluit bij de (online) marketingdoelstellingen van jouw bedrijf? Bel ons gerust via 088-762 40 00, stuur ons een e-mail (info@online-marketeers.nl) of vul eenvoudig ons contactformulier in.

FOLLOW US!

FacebookInstagramTwitter -  LinkedIn

Download whitepaper

Delen via

Lotte Schoots

Lotte is een verbinder pur sang, van online strategie tot activatie. Het aan elkaar verbinden van alle online kanalen, toevoegen van IT inzicht en het écht gaan voor resultaat kenmerkt haar. Lotte neemt geen genoegen met de status quo en houdt zich in iedere samenwerking bezig met doorontwikkeling. Het kan in haar ogen namelijk altijd beter.